SASGATE. Under helgen uppmanade Nordiska motståndsrörelsen till bojkott av SAS, med tanke på flygbolagets skandinavfientliga reklamfilm. Nu har även bland annat Det fria Sverige och Nordiska Asa-samfundet uppmanat till bojkott.

Nordiska motståndsrörelsen intog i lördags Luleås gator för att uppmana till bojkott av SAS – ett budskap som även andra organisationer ställer sig bakom. Foto: Nordfront.

Det var under lördagen som aktivister från Nordiska motståndsrörelsen genomförde en aktion i Luleå där man uppmanade till bojkott av Scandinavian Airlines (SAS), som under förra veckan skapade stor uppståndelse på grund av en skandinavfientlig reklamfilm.

Men Nordiska motståndsrörelsen är inte ensamma om att uppmana till bojkott av SAS. Föreningen Det fria Sverige skriver på sin hemsida att man uppmanar sina anhängare att bojkotta flygbolaget tills man ber om ursäkt för reklamfilmen:

Flygbolaget SAS, som till del ägs av den svenska staten, har lanserat en ny reklamfilm som påstår att det inte finns något skandinaviskt, utan att allt har kommit utifrån. Vi känner igen det absurda påståendet från Fredrik Reinfeldts nu ökända tal där han påstod att ”ursvenskt är bara barbariet, resten av utvecklingen har kommit utifrån”. Förutom att det så klart är felaktigt och att det verkar som att man inte förstår vad en kultur är eller hur den odlas, så är det uppenbart att man gör detta för att attackera skandinavernas och svenskarnas nationella identitet.

Även organisationen Nordiska Asa-samfundet uppmanar sina anhängare till bojkott av SAS. På Facebook skriver man:

Då flygbolaget SAS för några dagar sedan släppte sin nya reklamfilm där det bland annat påstås att det inte finns något genuint skandinaviskt, så anser vi inte heller att de då behöver våra pengar.

Sedan tidigare har Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof sagt att han personligen kommer att bojkotta SAS, men att partiet inte kommer att gå ut med någon sådan uppmaning.

SAS ledning kom i samband med tumultet under reklamfilmens första dagar att plocka ner och återpublicera klippet flera gånger. I slutändan valde man också att publicera en kortare version av den ursprungliga reklamfilmen, som man menar skulle vara ”tydligare”, samtidigt som man har låtit ursprungsklippet ligga kvar på Youtube.

Samtidigt har SAS ledning varit tydliga med att man står bakom reklamfilmens budskap och avfärdat kritiken mot den som en ”organiserad attack”. Tillsammans med judisk media har man också lanserat konspirationsteorin att den folkliga vreden mot filmens budskap egentligen bara är en del av en rysk ”påverkanskampanj”.

Källor:
Bojkotta SAS till de ber om ursäkt för sin svenskfientlighet
Nordiska Asa-samfundet (Facebook)
Jomshof lovar att inte flyga med SAS – men SD bojkottar inte företaget


  • Publicerad:
    2020-02-17 18:00