INRIKES. I söndags publicerades en annons för boken Invandring och mörkläggning i DN. Vänsterhatet lät inte vänta på sig och nu uppges Åsa Linderborg kräva att Dagens Nyheter publicerar en motannons, gratis.

åsa_linderborg
Aftonbladets kulturchef, den vänstervridna Åsa Linderborg.

Boken Invandring och mörkläggning, som behandlar mångkulturen och dess negativa påverkan på Sverige utifrån statistik, fick nyligen en annonsplats i Dagens Nyheter. Tidningen mötte efter publiceringen av annonsen hatiska röster från ”kultureliten” och vänsterjournalister. Annonsen har även dragit på sig knappt 80 anmälningar till Reklamombudsmannen.

Ultrafeministen Gudrun Schyman och den omdiskuterade fotografen Elisabeth Ohlson Wallin, som var en av de drivande i en antirasistisk protestaktion mot DN i måndags, planerar nu att samla in pengar till en motannons i DN.

Vänsterjournalisten Åsa Linderborg, som tidigare spritt lögner om Motståndsrörelsen och påstått att hon känt sig hotad av nationalister, ställer sig dock kritisk till att betala för en sådan annons:

”Jag är av princip för alla sorters aktioner, men den här gången känner jag mig tveksam. En motannons kostar 115 000 kronor exklusive moms – om antirasisterna ska få samma rabatterade pris som rasisterna. DN ska alltså belönas med 115 000 för sin hållningslösa annonspolicy.”

Enligt Tobbes Medieblogg avslutades Linderborgs kritik med att DN istället måste bjuda på annonsen: ”DN borde ta in annonsen gratis. Det är enda sättet för Wolodarski att revanschera sig för sin totala genomklappning.” Textenbiten finns dock inte kvar på Aftonbladets hemsida.

Enligt samma blogg kritiserade Linderborg även själva boken, som grundar sig på offentlig statistik, och menar att den presenterar osanningar:

”Enligt DN:s chefredaktör Peter Wolodarski i är annonsen möjlig att publicera, eftersom den inte innehåller några felaktiga uppgifter. Det stämmer inte; annonsen liksom boken trixar med siffror i syfte att väcka kritik mot invandring och mångkultur.”

Den texten återfinns dock inte heller längre på Aftonbladet, men en Googlesökning visar att förhållandet varit det motsatta:

Afton1

DN:s judiske chefsredaktör Peter Wolodarski säger sig fortfarande stå bakom beslutet att publicera annonsen. Förra veckan riktade han dock själv hård kritik mot Adlibris för att de saluförde skriften Sions vises protokoll, som påstås vara antisemitisk.

Källa:
Liberal principlöshet en lönande affär


  • Publicerad:
    2013-12-12 20:00