Brist på vårdplatser leder till dödsfall
2024-10-29 19:10
KULTURMARXISM. Censurivrande gruppen Stop Funding hate kunde inte få en av Storbritanniens största butikskedjor sluta annonsera i en oönskad tidskrift. En ensam transaktivist lyckades bättre.
Stop Funding Hate (”Sluta finansiera hat”) är en kampanj på sociala medier ämnad att driva bort annonsörer från politiskt inkorrekta tidningar och andra medier.
När gruppen lade märke till annonser för Co-op (motsvarande svenska Coop) – Storbritanniens femte största butikskedja – i tidskriften The Spectator förra veckan gick man till blixtattack och försökte pressa livsmedelsjätten till att kapa sina band med den ”toxiska och inflammerade” konservativa tidskriften.
Men ingen lyssnade och gruppens twitterinlägg förblev ohörda i flera dagar. In trädde då en transaktivist, en kvinna vid namn Lisa.
Den ursinniga aktivisten får sin vilja igenom
När Lisa talade lyssnade Co-op och lovade den uppretade transpersonen att de skulle utkräva en förändring av The Spectator, eller också dra in sina reklamannonser från dess ”smutsiga transfobiska sidor”.
Som det visade sig svarade The Spectators redaktör Andrew Neil med kraft och förklarade Co-op permanent bannlysta från att annonsera i tidskriften igen.
”The Spectator kan inte arbeta med annonsörer som söker nyttja sin kommersiella slagkraft till att kväva debatten” löd ett följande inlägg på tidskriftens officiella Twitterkonto, tillsammans med en länk till dess förment stötande artiklar om transsexualitet.
Russia Today (RT) kommenterar händelseförloppet på ett raljerande sätt:
Twitter är fullt med namnlösa konton som skriker ut i tomma intet. Proletariatets impotenta ursinne visas dagligen upp i varje inlägg av Donald Trump, Boris Johnson, Joe Biden, eller vilken som helst politisk eller offentlig person. Emellertid ignoreras dessa konton vanligtvis, dömda att vidarebefordra förolämpningar till en bottenlös avgrund.
Transaktivister verkar vara annorlunda. Vad i frasen ”som transperson” är det egentligen som förpliktigar till lydnad? En tjatande twitteranvändare skulle väl vara lätt för Co-op att ignorera, men istället fick hon butikskedjan att mucka gräl med en konservativ tidskrift som helt klart inte skulle vika sig.
Det fanns inget incitament för Co-op att ta Lisas fajt, men med blotta kraften i sitt ursinne drev hon företaget till att begå finansiellt seppuku [harakiri] och till att förneka sig självt värdefull exponering.
Tala om kraftfull trollkonst!
En dystopisk framtid
RT målar mot slutet av artikeln fram två ”dystopiska framtidsbilder” där läsaren kan bedöma om och när scenariot kan tänkas utspela sig – kanske det redan pågår?
Föreställ dig en bank som vägrar betjäna kunder som har skrivit ”transfobiska” inlägg på Twitter. Det är inte så långt borta. Paypal, Visa och Mastercard vägrar redan göra affärer med ”högerextremister” och den ständigt föränderliga definitionen av extremism innebär att det som idag är ett opassande skämt kan utgöra grund för bannlysning från det belevade samhället i morgon.
Föreställ dig ett snabbköp som förvägrar transor inträde. Föreställ dig Amazon förvägra dig leverans eftersom Alexa hört dig uttala ordet ”transa”. Föreställ dig inte kunna boka en Ubertaxi om du tycker att ”pronomen suger”. Uber har redan uppmanat dem som ”tolererar rasism” att radera appen. Transskeptiker kan stå näst på tur.