ANTISEMITISM När en konsthistoriker imiterar Adolf Hitler, gör en romersk hälsning och talar om destruktivt judiskt inflytande, svartlistas han av universitetets ”yttrandefrihetssällskap” vilket föranleder Cleese att stänga ner sig själv.

En imitation av Adolf Hitler vid Cambridge University har utlöst en strid om ”gränserna för yttrandefriheten” och har åter placerat Monty Pythonkomikern John Cleese i hetluften.

Imitationen levererades under en debatt förra veckan om huruvida det existerar något sådant som ”god smak”.

Konsthistorikern Andrew Graham-Dixon imiterade Hitler i ett debattinlägg där han bland annat talar om modern konst.

Vid tillfället tackade Keir Bradwell, ordförande för Cambridge Union – ett akademiskt sällskap för ”fri debatt och yttrandefrihet” – Graham-Dixon för imitationen.

Imitationen framfördes i en tid när brittiska universitet utsatts för kritik, bland annat från regeringen, för att inte reagera tillräckligt kraftfullt på ”uttryck för antisemitism”.

Bradwell vänder kappan

Bradwell har sedan framträdandet vid universitetet ändrat kurs och publicerat en bön om ursäkt för att han inte avbröt Graham-Dixon.

Fördömandet har föranlett Cleese, en förkämpe för yttrandefrihet, att ställa in ett planerat framträdande för Cambridge Union.

Han uppger att han tog beslutet i protest mot universitetets behandling av Graham-Dixon.

Jag såg fram emot att tala till studenterna vid Cambridge Union på fredagen, men fick höra att någon där svartlistats för att ha imiterat Hitlerskrev Cleese på Twitter i onsdags.

Han fortsatte:

”Jag ångrar att jag gjorde samma sak i en Monty Pythonshow, så jag svartlistar mig själv innan någon annan gör det.”

Cleese hade på sitt schema ett Cambridgeframträdande som en del av sin nya dokumentärserie Cancel Me, där han intervjuar personer som straffats eller tystats för att ha gjort ”kränkande uttalanden”.

I debatten på universitetet imiterade Graham-Dixon Hitler, talade med tysk brytning och gjorde en romersk hälsning.

Modern konst har lyfts fram av judar

I ett filmklipp från tillfället utlagd på nyhetssajten Varsity säger han bland annat:

”Den tyska konstens romantiska tradition förkastades av denna moderna konst, denna moderna fruktansvärda konst som lyfts fram av judarna.”

Vid framträdandet hyllade Bradwell Graham-Dixon för ”den kanske längsta Hitlerimitationen som någonsin framförts här, en enastående prestation ikväll”.

Men några dagar senare bad han om ursäkt för att inte ha avbrutit Graham-Dixon.

Jag skulle vilja framföra min oreserverade bön om ursäkt för kommentarerna som gjordes av en talare under vår debatt på torsdagskvällen” skrev han i ett inlägg på Twitter på lördagen.

Han fortsatte:

”Varken jag själv eller sällskapet tolererar det tanklösa och groteska språk använt av individen i fråga, jag beklagar att jag inte ingrep vid tillfället.”

Han tillade:

”Min försummelse var helt och hållet en konsekvens av brist på modet att stoppa någon som står framför 400. Talaren kom som en respekterad konstkritiker, och det fanns inget som indikerade att han skulle leverera de kommentarer som han sedan gav. Jag önskar bara att vi hade kunnat förutse vad han skulle säga, och ha valt någon annan.”