RECENSION. TrueNorth har spelat det nya och helvita actionrollspelet Kingdom Come: Deliverance och delar här med sig av sina tankar om spelet.

Kingdom Come: Deliverance

Utvecklare: Warhorse Studios

Lansering: 13 februari 2018

Spelgenre: Actionrollspel

Betyg:

Filmindustrin är inte ensamma i underhållningsbranschen när det gäller att sila sina produkter genom PK-filtret.

På senare år har spelindustrin på vissa sätt vuxit sig starkare och större än filmbranschen, vilket också medfört att många utvecklare känner sig tvingade till en mer ”progressiv” approach när det gäller deras produkter för att slippa bli attackerade och bojkottade. Vi har på senare år sett allt oftare hur man implementerat HBTQ, mångkultur och politisk korrekthet i framför allt de större speltitlarna.

Men ibland, så dyker det dock upp titlar på spelkartan som ignorerar det sociala trycket och går sin egen väg. Ofta är detta inte ens medvetet, utan man försöker bara spegla verkligheten i t.ex. forntida europeiska samhällen där riddare och bönder, tro det eller ej, med största sannolikhet inte var somalier eller eritreaner.

Ett nyligen lanserat spel som försöker vara historiskt korrekt är ”Kingdom Come: Deliverance” från den tjeckiska spelstudion Warhorse Studios. Spelstudions grundare Daniel Vávra, som även hållit i tyglarna under utvecklingen av Kingdom Come, har under åren anklagats för både rasism och sexism.

Daniel Vávra är väldigt aktiv på Twitter, där han ofta kritiserat politiskt korrekt media och såkallade ”Social Justice Warriors”. Vávra valde även spelarnas sida under ”GamerGate” och förde hetlevrade diskussioner i frågor om ras och kön i spelvärlden. Med detta i åtanke så är det knappast förvånande att Vávras senaste spel också hamnat i en del blåsväder.

Kingdome Come: Deliverance är ett rollspel som utspelar sig i ett medeltida Böhmen, numera känt som Tjeckien. Spelet påminner en hel del om ”The Elder Scrolls V: Skyrim” fast med fokus på realism och historisk trovärdighet. Därmed kan vi glömma drakar, magi och troll.

Spelet tar sin början i den lilla tjeckiska staden Skalitz, där spelets protagonist Henry lever ett stilla liv. Henry är den lokala smedens godhjärtade son som trivs med sin lugna tillvaro, men drömmer samtidigt om äventyr utanför den lilla stadens gränser. Då världen utanför kantas av konflikter, räder och lidande så delar inte Henrys föräldrar sonens äventyrslust. En konflikt mellan kung Wencel IV och Sigismund av Ungern kommer dock snart att spilla över på den lilla staden då Kung Sigismunds arméer anfaller Skalitz. När röken väl har lagt sig och dimman skingrats, så ligger Skalitz i ruiner och Henrys föräldrar bland de döda. Detta sätter Henry på en resa av hämnd och rättsskipning.

Berättelsen är knappast unik, men valet av tid och plats som spelet utspelar sig i medför en del intressanta designval. Likt ”The Elder Scrolls V: Skyrim” så slipar Henry sina färdigheter genom övning. Fäktas man mycket med svärd, så kommer färdigheterna inom krigskonst att stiga i graderna. Konverserar man mycket med andra karaktärer så kommer dina färdigheter inom talets konst att låsa upp nya möjligheter. Det är genom olika färdigheter och moraliska val som spelaren kan forma sin egen Henry. Vill du inte slåss överhuvudtaget, så går detta att kringgå med lite strategi. Vill du stjäla och delta i olika kriminella aktiviteter så står det dig fritt fram. Valen du gör kommer dock att påverka hur spelvärlden och dess invånare reagerar och ser på dig. Vandrar du runt berusad i smutsiga kläder så kommer du troligtvis inte att bemötas väl av invånarna. Sköter du däremot din hygien, bär stiligare kläder och håller dig inom lagens ramar så bemöts du mer positivt, får bättre priser i butiker etc. Din sociala status och uppförande påverkar spelvärlden och de konflikter som kan uppstå under spelets gång.

Om Henry inte lyckas lösa en konflikt med hjälp av talets gåva, så kan han alltid försöka lösa den med gammalt hederligt våld. Stridssystemet är taktiskt och bygger på fäktning från tidsperioden. Det är till en början en ganska svårnavigerad terräng och kan kännas klumpigt, men efter lite träning så lär man sig parera, fäkta och genomföra kombinationer utan större besvär. Det gäller också att ha koll på sin energinivå under strid så att Henry inte blir utmattad, då energinivån styr hur mycket Henry orkar röra sig, fäkta och parera. Att veva vilt med sitt svärd genom febrilt knapptryckande leder sällan till seger, utan slutar snarare med en utmattad Henry, genomborrad av motståndarens svärd.

Kingdome Come: Deliverance har likt andra spel som bygger på en stor och öppen värld en del problem rent tekniskt. Det mest uppenbara är av det grafiska slaget där texturer ibland inte hinner ladda i tid, vilket kan betyda att t.ex en vägg bara ser ut som ett grått betongblock fram tills texturen laddats och vi ser att den är byggd av tegelbrickor. Det är inte något konstant problem, men det förekommer. Detta i kombination med lite väl långa laddningstider stundvis och varierande grafisk kvalitet är dock något vi kan förvänta oss av en spelvärld på 16 kvadratkilometer, fylld med städer, byar, skogar, fält och ett levande ekosystem. De flesta buggarna kan vi nog förvänta oss att Warhorse Studios fixar genom framtida patchar.

Förutom att spelet känns realistiskt i form av kläder, vapen, platserna och befolkningen, så kräver spelet att man sköter en del grundläggande behov för att Henry skall överleva. Om man inte äter mat med jämna mellanrum så kommer Henry att svälta. Äter man för mycket mat så kommer Henry att gå upp i vikt och därmed bli mer långsam. Det gäller även att få i sig vätska och en rejäl natts sömn för att Henry skall fungera optimalt i världen.

Avslutningsvis så skall vi se över en sista viktig punkt som sällan framkommer i spelrecensioner; är spelet roligt? Svaret varierar såklart beroende på vilken typ av spel man är intresserad av. Men gillar man rollspel överlag så är Kingdom Come: Deliverance absolut ett bra och roligt spel. Ett starkt argument för den som vill ha valuta för pengarna är att den stora världen och alla aktiviteter som fyller den, medför att man kan spendera oräkneliga timmar i det medeltida Tjeckien om så önskas utan att bli uttråkad.

Vill man spendera många timmar i ett realistiskt medeltida rollspel med faktiska platser, fritt från drakar och troll, så är Kingdome Come spelet för dig.

/TrueNorth


  • Publicerad:
    2018-02-16 11:20