SD:s trollning: Avgå Karin Wanngård
2024-11-05 11:45
KNUTBY. Vi känner alla till den onda Knutbypastorn och den oskyldiga barnflickan, men vad hände egentligen? I den andra delen av tre lär vi känna pastorns andra fru och barnflickan.
Denna del kommer att avhandla den stora tragedin som utgör själva kärnan i hela Knutbyberättelsen. Jag rekommenderar att man läser första delen då vi snabbt kommer att kastas in i dramats fortsättning. Jag vill även i den här delen påpeka jag inte känner de här personerna eller sitter på någon hemlig information.
Jag har bara följt fallet, läst böcker, sett dokumentärer, läst förundersökningar, lyssnat på poddar och dragit mina egna slutsatser. Ju mer jag har fördjupat mig i fallet, desto mer har jag börjat se hur märkliga och ologiska många aspekter är.
Läs även: Knutby #1 – Dödens armé
Snabbt efter Heléne Fossmos död gick livet vidare i Knutby. Trots sin akuta magsjuka under mordnatten sägs hennes make Helge ha varit på bra humör, ätit pizza och skrattat redan samma dag som han kom hem från sjukhuset där Heléne dödförklarades.
Men trots Helges märkliga sorgearbete bestämdes det kort därpå att familjens hus skulle få en helrenovering och på så vis hjälpa honom att gå vidare. Snart var alla gamla minnen under ett lager av ny målarfärg och nya tapeter. Man kan undra om det var annat som kanske ”renoverades” bort också men det kan vi bara spekulera i.
Just badrummet där Helge hittade Heléne var en extra jobbig plats för honom, speciellt badkaret och Åsa Waldau bestämde sig för att hjälpa till lite på traven och bada tillsammans med honom som ett slags terapibad. Iförd badbyxor beordrades han ner i badet tillsammans med Åsa som hade bikini. Väl i badet dröjde det inte länge innan han även skulle utföra sin uppgift som Jesus stand-in.
Här hände även en annan sak som kan ha satt en boll i rullning som senare skulle få förödande konsekvenser. Enligt Helge gjorde Åsa närmanden och försökte få av honom badbyxorna, nu var det dags att gå vidare och börja ha en sexuell relation med samlag istället för deras nuvarande envägsförhållande. Detta var dock inte Helge speciellt intresserad av och Åsa avvisades. Nu kan man undra varför han inte ville när han uppenbarligen är något av en kvinnokarl. Kände han sig inte ”ren” nog för Åsa som nu blivit Kristi brud eller hade han börjat tröttna på henne? Hur tog Åsa det hela, att bli avvisad och kanske till och med brädad som Kristi brud måste ha satt sina spår i Åsa som är något av en känslomänniska. Efter denna händelse började hursomhelst Åsa och Helge att glida ifrån varandra.
Utöver sin roll som ungdomspastor hjälpte även Helge par som hade problem i form av parsamtal. I denna roll träffade han många unga par med problem och det var inte sällan han tog kvinnornas parti vilket ledde till en hel del märkliga situationer. Vid ett av dessa samtal avslöjade Åsas lillasyster, Alexandra, att hon hade känslor för Helge, känslor hon egentligen borde haft till sin make Alexander. Snart fick Alexander ett budskap från Gud om att Alexandra och Helge skulle gifta sig och med Åsas godkännande gifte de sig i november 2000, mindre än ett år efter Helénes död.
Helges andra fru
Alexandra var ett så kallat sladdbarn och hon föddes 15 år efter Åsa den 21 maj 1980. Kort efter hon föddes bröt hennes föräldrar upp och hon växte upp med en styvpappa. Genom Åsa blev hon frälst, gick med i församlingen och flyttade till Knutby 1999.
När hon gift sig med Helge kastades hon plötsligt in i ett liv som styvmamma till tre små barn vilket nog inte var enkelt. I Knutby var det dessutom väldigt konservativt och hushållsarbetet blev helt hennes ansvar. Åsa har skrivit en liten vägledning om just könsroller kallad: Vad är manlighet och vad är kvinnlighet. Där kan vi läsa följande:
Mannen är skapad till ledare, att veta vart vägen bär, att styra över – främst sig själv – sin omvärld. En kvinna är skapad för att fullkomna mannen, satt att vara en medhjälpare, en jämlike. Skapad att vara till välbehag, glädje och stöd. I äktenskapet finns en tydlig ordning från Gud. Det är mannen som är herre – ledare för kvinnan!
Feminism är ett uppror mot skapelseordningen, ett uppror mot Gud och en skymf mot kvinnan själv, eftersom det går ut på att det inte duger att vara kvinna. Kvinnan ska vara stolt över att vara skapad för att vara till välbehag och fullkomnad!
Med hårt dragna regler i hemmet, en strikt konservativ livssyn och en åldersskillnad på nio år blev det snabbt lite trassligt på hemmafronten. Hushållsarbete var inte Alexandras starka sida och det skulle underlätta med en barnflicka. Den rollen hamnade på församlingsmedlemmen Sara Svensson.
Barnflickan
Sara Svensson föddes den 6 april 1977 i Varberg som enda barn. Hennes föräldrar var något äldre när hon föddes och hon hade svår astma som hon kämpade mycket med under sin uppväxt. När hon var 11 år dog hennes mor och hon fick axla många av hemmets sysslor. Kanske man kan härleda att hon senare blev väldigt pedantisk till denna period. Efter gymnasiet gick hon på bibelskola i Aneby där hon träffade Åsa.
Hon flyttade till Rimbo och drev en secondhandbutik i församlingens regi innan hon flyttade till Knutby i juni 2001. Hon fick snabbt en hög ställning i församlingen och hon ansågs kunna höra Gud extra bra.
Även Sara hade parsamtal med Helge då hennes förhållande aldrig riktigt fungerat. Hon hade gift sig året innan med Jonathan. Det hade aldrig känns rätt från hennes sida men Åsa hade tyckt att de skulle gifta sig vilket de gjorde, men kärleken infann sig aldrig. Här tog Helge Saras parti och snart började även hon att få känslor för honom.
Efter en gemensam sjukhusvistelse blev det uppenbart att båda var viktiga i kampen för det goda. Helge hade många fysiska besvär – bland annat diabetes – och Sara kämpade fortfarande med sin astma. De låg båda inlagda i 40 dagar, likt Jesus som testades i öknen. Att de båda ofta var sjuka samtidigt tolkades som att de testades av ondskan och att de var ett slags andliga sköldar när ondskan försökte komma åt Åsa och de blev viktiga förbedjare för henne.
Under våren 2002 blev Helge än en gång akut sjuk och Sara skjutsade in honom till Akademiska sjukhuset i Uppsala. På sjukhuset utsattes Helge för demoner. En sjuksköterska som egentligen var en demon talade med Helge om änglar och Jesu blod. Han drömde även om en svart katt och vaknade med klösmärken på kroppen. Med hjälp av att Sara vakade över honom och bad tillfrisknade han mirakulöst.
Efter detta blev Sara väldigt viktig och Helge behövde henne nära sig i den andliga kampen i stort sett hela tiden. Helge ansattes av demoner och onda andar främst under nätterna och med Saras hjälp kunde dessa bekämpas. Hur kämpade de egentligen mot ondskan som kom under nätterna kan man undra? Med sex givetvis. Sara har berättat att hon såg hur Helge kämpade under nätterna, han fick kramper, blev blind och talade i tungor när ondskan rev i honom. Den hårda kampen kunde bara vinnas med att Helge fick utlösning.
Det kan låta märkligt att vuxna människor tror att de kan bli besatta av demoner som enbart kan fördrivas med sex, men enligt de inblandade var det så och vi får utgå från att detta är vad de trodde.
Snart blev den andliga striden så påtaglig att Alexandra fick flytta in i gästrummet så Sara kunde vara hos Helge dygnet runt. Nu kan man tycka att det är okristet att de höll på som de gjorde men tydligen var detta något högre och finare, det var kärlek mellan ”rena syskon” och det var ett led i den andliga krigföringen att ha sex.
Vardagen mörknar
Livet gick vidare i Knutby och Sara och Helge kämpade på mot ondskan med sex och bad för Åsa. Men det började snart spricka i sömmarna då otroheten började komma fram. Sara började ses som en fresterska och ansågs alltmer att vara ”fel”.
Man kunde som församlingsmedlem i Knutby vara både fel och rätt. Om man syndade eller inte fogade sig ansågs man vara ”fel” och Sara började alltmer anses att vara just det. Speciellt Saras relation till Åsa försämrades dramatiskt och detta var väldigt jobbigt för henne.
Det är svårt att sätta fingret på exakt varför Åsa började hata Sara mer och mer. Om vi ska spekulera kan nog Sara och Helges relation varit jobbig för Åsa. Hon var troligtvis också förälskad i Helge efter deras ensidiga kärleksrelation, vilket visade sig när hon ville ta det där extra steget i badrummet. Sara var dessutom otrogen mot Åsas lillasyster och bodde i sovrummet i Helge och Alexandras hus. Att Sara ansågs stå speciellt nära Gud blev kanske också en liten maktkamp dem emellan. Lägger vi även till hennes kritik av Åsa som Kristi brud har vi nog ett bra recept för hat.
Men hur det än var med den specifika anledningen frös församlingen ut Sara alltmer och snart fick hon inte ens vara i samma rum som de andra medlemmarna eller vistas utomhus samtidigt som Åsa.
Det finns många obehagliga dagboksanteckningar från Sara som målar upp en allt mer ångestfylld och desperat tillvaro:
HERRE! Förlåt mig mina synder mot Tirsa [Åsa Waldau, min anm.] & Dig! Jag ödmjukar mig inför Dig & ropar om Din stora nåd att få bli förlåten & rätt inför Dig igen. Förlåt mig! Av nåd gör Ditt verk i mig. Jag lägger ner allt! Fräls mig till Din ära. N å d.
FADER JAG ROPAR:
UPPENBARA MIN SYND
FÖRKROSSA MIG
ÖDMJUKA MIG
TOTAL OMVÄNDELSE. GÖR MIG RÄTT INFÖR DIG – T [Tirsa, min anm.]
DÖ FRÅN MIG SJÄLV & ÄLSKA DIG MEST
NÅD!
För att röra till situationen ytterligare inleder Helge ännu ett förhållande med en av kvinnorna i församlingen. En av hans närmaste vänner grannen Daniel Lindés fru, Anette, och snart börjar de att träffas allt oftare på nätterna.
Som Helge själv berättat var detta en väldigt rörig tid, Alexandra sov i gästrummet och Sara i sovrummet. När Anette kom över fick Sara sova på soffan i vardagsrummet.
Alexandra kan inte ha haft det lätt under denna tid men hon ville vara en god hustru och inte tänka fel tankar om sin make. Utåt sett målade hon upp en bild av frid och fröjd men det fanns även en del tecken på att hon började längta hem till paradiset likt sin storasyster Åsa.
Jag berättade i första delen att man hade så kallade bönekvällar för Åsas hemgång till Jesus i paradiset och man kan tolka systrarnas sms-korrespondans som att detta var gemensamma önskningar:
28/10 Älskade Alex… Jag älskar dig så mycket! Kramar dig i hjärtat! Jag vill hem…Kramar dig… Du är min goa… T
3/11 Du kära goa… Jag älskar dig så! Jag längtar efter dig… Tänk vad ljuvligt att få va för evigt hemma – tillsammans! Jag har ett plagg till dig om du vill? LOVE
26/11 Älskade… Ja, jag längtar hem… O ni fort efter… Nu! Jag älskar dig så mycket! Du är så underbar! Var stark o trygg… Puss o kärlek T
Gud börjar skicka sms
Mitt i all denna bisarra kristenhet med otrohet och andlig kamp fick Helge ett anonymt sms från Gud till Saras gamla telefon. Varför Gud inte kunde skicka sms direkt till henne förtäljer inte dramat men detta sms skulle bli det första av en stor mängd sms som Helge vidarebefordrade från Gud till Sara, det löd:
Det du vet att du måste göra måste du göra, se till att få det gjort innan 25/11 annars är det för sent för dig!
Efter mycket nötning och blötning kryddat med drömmar och diverse bibliska tolkningar mellan Sara och Helge började det snart stå klart att det enda sättet Sara kunde få nåd på var att döda Alexandra.
Tankarna hos Sara blev nu allt mörkare och Guds uppmaningar allt tydligare och natten den 8 november 2003 gick Sara in till den sovande Alexandra och slog henne i huvudet med en hammare, men Gud tog inte hem henne utan Alexandra vaknade och blev förbannad.
Alexandra ringde till Helge som var ute i bilen med Anette och berättade vad som hänt och Sara tvingades lämna Knutby samma natt. Hon flyttade hem till sin far och Alexandra fick flytta in i sovrummet igen. Anette fick fortsättningsvis träffa Helge i gästrummet medan Sara och Helge nu bara hade sexuell kontakt via telefon, mellan Guds uppmaningar givetvis, som Helge vidarebefordrade till Sara.
Sara bestämde sig efter den misslyckade ”hammarnatten” att ett skjutvapen skulle göra jobbet bättre och efter några märkliga veckor i Stockholms undre värld lyckades hon köpa en revolver av en marockan som även lärde henne att använda revolvern och bygga en ljuddämpare.
Dramats crescendo
Med sin revolver och order från Gud smög sig Sara under natten den 10 januari 2004 in i familjen Fossmos hus och sköt Alexandra två gånger i huvudet och en gång i ljumsken för att sedan gå över till familjen Lindés hus och skjuta Daniel Lindé i ansiktet och bröstet. Alexandra avled omedelbart medan Daniel mirakulöst överlevde sina skador.
Sara greps dagen efter och erkände allt. Hon tog på sig allt ansvar och två veckor senare greps även Helge. Sara dömdes för mord och mordförsök till rättspsykiatrisk vård och släpptes i december 2011. Helge dömdes till livstidsfängelse för anstiftan till mord och mordförsök och kommer troligtvis att friges under 2021.
Det är nu dags att dra i trådarna igen och se hur märkligt mycket är även med det här mordet.
Att Helge och Anette hade ett förhållande ger dem ett uppenbart motiv att önska livet ur sina respektive men det finns andra motiv också. Om vi börjar med mordförsöket på Daniel är inte det helt glasklart. Som jag berättade i den första delen såg församlingen hårt på homosexualitet och idrottstränaren Ernest Davies som misstänktes varit just homosexuell ”drunknade” under mystiska omständigheter. Att Daniel Lindé hade ett tveksamt rykte om sig och ansågs ha en ”bögig gång” kan ha gjort honom till en måltavla.
När Daniel sköts ringde han själv till 112 men de förstod inte vad han sa, han var ju skjuten i ansiktet. I huset fanns även Samuel Frankner, samme Samuel som hittade den drunknade idrottstränaren och upptäckte att Heléne låst in sig i badrummet. Han ringde nu Helge och frågade vad de skulle göra för att sedan gå iväg och byta kläder. Varför ringde han Helge innan 112 och varför bytte han kläder? Var han med på ”Guds” plan för Daniel, en plan som nu gått galet och därför ringde Helge för att få direktiv?
Helge sprang iallafall över till familjen Lindé och de åkte till sjukhuset medan Samuel gick över för att titta till barnen varpå han hittade Alexandra skjuten i sängen.
Helge hade sovit med barnen i ett annat rum och vaknade inte av skotten, vilket kan verka märkligt men skytten hade en hemmabyggd ljuddämpare så det är inte helt omöjligt. Något som dock är mycket märkligare är att Sara inte beskrivit själva gärningen som den faktiskt skedde.
Hon visade under vallningen på brottsplatsen att hon sköt Alexandra från fotändan av sängen medan skotten var skjutna från väldigt kort avstånd, så kallade påsittande skott. Kan det ha varit så att Sara sköt första skotten som träffade ljumsken, fick panik och en annan skytt avslutade dådet? Enligt Daniel var skytten en storväxt karl som höll vapnet i båda händerna medan Sara säger att hon höll en kudde framför sig och sköt genom den. När Sara senare berättade vart hon slängt vapnet hade hon helt fel och vapnet hittades med hjälp av andra vittnen. Om Sara ljuger och kanske inte ens var på mordplatsen varför tog hon i såna fall på sig dådet?
När polisen undersökte platsen där Sara parkerat sin bil fann de fotspår från två personer, kan det ha varit marockanen Sara köpte pistolen av som hjälpte till eller rent av utförde mordet? Denne marockan förbisågs dessutom länge av utredarna och dog under mystiska omständigheter under utredningen. Kan det ha varit någon som röjde honom ur vägen när snaran började dras åt?
Vet vi med säkerhet att inte fler församlingsmedlemmar var inblandade? Runt husen fann utredarna mängder av fotspår från mordnatten. Kan det ha varit ett gemensamt beslut att döda Alexandra och Daniel och skottet i ljumsken det enda Sara egentligen sköt för att ”få blod på händerna” innan hon tog på sig dådet? Enligt en polis på platsen hade Alexandra varit död länge innan de kom dit vilket även kastar omkull mycket.
Makabra motiv?
Att Åsa Waldau också har ett finger med i spelet är ytterligare en viktig pusselbit. Hon hjälpte till exempel Helge att förfalska obduktionsprotokollet vid Helénes död och var den som frös ut och undergrävde Saras situation i Knutby. Kan det ha varit hon som låg bakom smsen och drog i trådarna och styrde både Helge, Sara och den verkliga skytten?
Att Sara straffades hårt av Åsa är tydligt men att önska livet ur sin lillasyster kan kännas mer långsökt, men Alexandra och Sara var i stort sett de enda som kritiserade Åsa i rollen som Kristi brud. Och med tanke på Åsas smått megalomaniska självbild är det inte helt omöjligt att hon såg detta som ett sjukt sätt att straffa de båda.
Ett annat mer makabert motiv kan vara att Åsa, som skulle gå hem, ville ha med sig sin älskade lillasyster till paradiset, vilket deras korrespondens tyder på. Hon kanske bara ville hjälpa Gud lite på traven? Att Åsa gick fram och tog Saras hand under rättegången var också lite märkligt. Ska vi tolka det som att Sara gavs nåd av Åsa när hon tog på sig mordet av hennes lillasyster och nu var ”rätt” igen?
Det är väldigt svårt att försöka sätta sig in i hur tankegångarna gick för de inblandade utifrån media och bilden som domen målar upp. Kunde verkligen Sara vara så naiv och manipulerad att hon trodde Gud skickade sms till Helge med order till henne att mörda? Det handlar trots allt om vuxna människor utan några större mentala svårigheter och det kan kännas lite märkligt att lägga allt ansvar på Helge och nästan inget på Sara som utförde handlingen.
Vet vi förresten med säkerhet att det verkligen var Helge som skickade smsen? Helge har själv sagt att det egentligen var någon annan men hur säkra kan vi vara på detta?
När smsen undersöktes senare av en lingvist visade det sig att de kan ha skrivits av någon annan, möjligtvis Åsa. Helge kanske inte ens brydde sig om vad det stod i dem, vilket kan vara förståeligt med tanke på hans hektiska liv och alla nattliga äventyr med Anette. Han skickade kanske bara smsen vidare utan att ens läsa dem, de var ju ofta ganska kryptiska och konstiga.
5/11 Var inte förtvivlad och tveka inte, för Guds skull, för hennes skull, för hans skull och för din skull måste detta ske. Att komma hem är en nåd.
6/11 Hon ska genomföra det, detta är förutbestämt, hon skall agera säkert och bestämt.
17/12 Det första är ett måste. Det andra kan du göra av kärlek. Det måste ske på något sätt. Din osjälviska hjälp räknas dig till godo inför honom. Du kan!
— Anonyma sms till Sara Svensson.
Å andra sidan fick Helge ett hotbrev hemskickat och ett mystiskt mail från Lennart Aronsson där det stod att Alexandra skulle dö och han skulle få en ny hustru. Om det egentligen var Helge som skickade dessa till sig själv känns det ganska självklart att smsen från Gud är skrivna av honom.
Det här blir er sista bröllopsdag.
Du fick veta att det skulle stå dig dyrt att göra det val du gjorde.
Du har inte betalat än, men nu kommer nästa snart.
Du kommer att knäckas sakta men säkert.
Fler med dig kommer att skakas när folk dör som flugor omkring dig.
Du gav ditt liv för att tjäna livet. Priset blir död.
Du kommer att ångra ditt beslut bittert.
Det fick du veta för länge sedan.
Du trodde väl inte att det var över redan?
Du kan inte ångra ditt val nu, men det var ditt livs sämsta val.
Det kommer du bittert att få erfara.— Hotbrevet Helge fick hemskickat.
Enligt Helge var Sara väldigt extrem då det gällde deras sexuella äventyr och ville alltid dra saker till det extrema och yttersta och han var den som fick sätta gränser. Han lämnar alltid detaljerna utanför när han berättar men kan deras syn på döden ha vävt sig in i det sexuella på något makabert sätt? Kanske de lekte med tanken på att mörda för njutning och Sara utförde dåden med ett slags morbitt sexuellt motiv?
I media har Sara nästintill fråntagits allt ansvar och Helge pekades tidigt ut som den psykopatiska mördarpastorn och hjärnan bakom dramat. Hjälpte media till att skapa deras roller i tragedin och lät sig domstolen påverkas av detta? Media har inte släppt bollen för en sekund och självklart påverkas även nämndemän, domare, poliser och utredare så att media har en väldigt stor skuld i hur sanningen har förvanskas råder det ingen tvekan om.
Som ni märker kan vi även i det här fallet bara spekulera i hur det egentligen gick till. Trådar pekar åt alla möjliga olika håll och bevisen är bristfälliga. De inblandade ljuger och skyller på varandra. Alla verkar lika oskyldiga och manipulerade samtidigt som deras kristna tro ligger som en blöt filt över hela dramat.
En sak vet vi dock med säkerhet, dramat slutade inte här. Efter denna tragedi tog lidandet en ny form som varade under närmare 15 år, ända in i nutid, vilket vi kommer till i nästa del där Åsa Waldau hamnar under luppen.