TVÅNGSINTEGRATION Statsministern vill överväga tvångsintegration genom obligatorisk förskola för familjer i utsatta områden som inte talar svenska hemma.

Under Moderaternas partistämma i Umeå har statsminister Ulf Kristersson (M) väckt uppmärksamhet genom att föreslå att tvångsintegration bör övervägas för familjer i utsatta områden där svenska inte är det primära språket i hemmet. Kristersson betonade att om föräldrarna inte kan förmedla det svenska språket till sina barn, måste samhället ta ett aktivt ansvar för detta.

I sitt tal på partistämman pekade Kristersson på de utmaningar som Sverige har stått inför de senaste decennierna när det gäller invandring och integration, utan att själv ta något ansvar. Under sin tid som ordförande för MUF lobbade Kristersson för öppna gränser och i en riksdagsmotion från 1998 beskriver statsministern invandringen som ”i grunden något positivt”.

Han beskrev situationen som en ”våldsvåg utan motstycke i västvärlden” och betonade att det inte bara är första generationens invandrare som har haft problem med språk och integration, utan även barn födda i Sverige.

Han underströk att det är en katastrof att en stor andel av fjärdeklassare knappt kan läsa och att samhället måste agera tidigare och mer effektivt för att undvika negativa konsekvenser som analfabetism och ungdomsbrott.

För att rätta till situationen föreslog Kristersson en rad åtgärder, inklusive hembesök inom BVC, föräldrautbildning, tidig språkscreening, krav på disciplin och ordning i skolor samt obligatorisk förskola. Han poängterade att svenska språket inte borde vara främmande för någon i Sverige och att barnen behöver tidig och tät kontakt med det svenska språket och majoritetssamhället.

Statsministern inspirerades av Danmark, där en liknande modell redan tillämpas för att förbättra barns språkkunskaper. Det är värt att notera att även Socialdemokraterna tidigare har diskuterat möjligheten att göra förskolan obligatorisk för barn till nyanlända.

I flera kommuner har man redan testat konceptet och det har lett till katastrofresultat. Nordfront har pratat med en pappa vars barn utsatts för tvångsintegration.

— I kommunen jag bor slog man nyligen ihop klasserna från två skolor. Ena skolan var någorlunda homogen och den andra var din typiska gettoskola. Politikerna fick en snilleblixt att använda barnen som ”integrationsredskap” och delade upp klasserna f-3 och 4-6 på varsin skola istället och blandade klasserna, säger pappan till Nordfront.

— Jag har märkt på mitt barn, som precis börjat skolan, att han lägger till med en ”Rinkebysvenska” ibland. Vilket inte hände när han gick på ett relativt homogent dagis. Jag får lägga tid och energi på att försöka rätta till uttal på ord som egentligen ska vara självklara för en sexåring, fortsätter pappan.