Musks ord till Twitterannonsörer: ”Dra åt helvete”
ELON MUSK • Chefen för plattformen X åkte nyligen till Israel för att besöka en illegal judisk bosättning och träffa ”landets” ledning. Resan sägs motiveras av att han anklagats för att tillåta ”antisemitiskt” innehåll på sin plattform och nu ber om förlåtelse för att behålla annonsintäkter, vilket han starkt dementerar i en intervju.
Under en lång tid har X:s (tidigare Twitter) ägare Elon Musk, anklagats för att tillåta spridning av ”antisemitiskt innehåll” på plattformen. Han har även själv kommenterat en tweet från en person som menade att judar som folkgrupp är ansvariga för att sprida antivitt hat över hela världen. Den exakta kommentaren från Twitterchefen var ”du har uttryckt den verkliga sanningen”.
Som en följd av detta har en massa judiskt gnäll förekommit och annonsörer på plattformen har börjat dra sig ur sambarbetet, vilket orsakar företaget stora ekonomiska bekymmer. Det spekuleras i att Musk därför åkte till Israel i ett försök att reparera den skada han åsamkats för den åsikt han uttryckt. Vid ett besök på en kibbutz som Hamas stormat den 7 oktober uttryckte Musk att ”vi måste göra allt i vår makt för att stoppa hatet.”
— Det faktum att du reste hit, talar tydligt om ditt engagemang för att säkra en bättre framtid, sade den sionistiska ockupationsmaktens premiärminister Benjamin Netanyahu om besöket.
Inte en ursäktsresa
I en intervju som publicerades på CNBC:s Youtubekanal idag påpekar en reporter för Musk att det finns en uppfattning bland allmänheten att resan till Israel var en del i en ”ursäktsturné”. Då reportern pratar om de annonsörer som tagit bort sina annonser från plattformen avbryts han abrupt med orden ”jag hoppas de slutar”.
Reportern verkar bli rätt förvirrad och ber sedan Musk att förtydliga vad han menar, varpå han får svaret:
— Om någon tänker försöka utpressa mig med annonser, utpressa mig med pengar? Dra åt helvete. Dra åt helvete, är det tydligt nog? Jag hoppas att det är tydligt nog.
Vidare ställs frågan om han inte är orolig för företagets framtid då annonsintäkterna minskar. Svaret blir något kryptiskt att världen kommer att få veta att annonsörerna ligger bakom företagets undergång och att världen kommer få veta detta.