DEKADENS Enligt en undersökning identifierar sig så många som 40 procent av alla unga amerikaner som ”HBTQ”. Experter tror att detta beror på homolobbypropaganda i media.

Det är Newsweek som skriver om en undersökning som visar att en stor del av den amerikanska ungdomen identifierar sig med icke-heterosexuella identiteter.

Bland gruppen millenials, personer födda mellan 1984 och 2002, hävdar nästan en tredjedel att de är så kallat HBTQ. Bland den yngre generation Z är siffran 39 procent.

Enligt Newsweek är siffran något lägre bland unga som identifierar sig som kristna, men bara marginellt.

Bland befolkningen i stort ligger siffran däremot betydligt lägre. En Gallup-undersökning som genomfördes i USA i februari visade att bland den vuxna befolkningen i sin helhet fanns det endast 5,6 procent som inte identifierade sig som heterosexuella. Samtidigt vägrade 7,6 procent att besvara frågan medan fem procent inte menade sig ha någon åsikt.

Enligt George Barna, som är ansvarig för undersökningen, ligger förklaringen i att det framställs som ”tryggt och coolt” att vara HBTQ i både traditionella och sociala medier.

Med andra ord menar han att det i många fall endast är på grund av det sociala trycket som unga människor anammar avvikande identiteter.

— Detta är en konsekvens av en större fråga, vilket är denna generation där tre av fyra söker efter mening. Detta är en grupp som inte har någon anledning att stiga upp från sängen på morgonen, kommenterar Barna.

— Därför ger HBTQ-identiteten dem tröst. Många i den generationen hävdar att de rör sig i den riktningen, men det är en stor skillnad mellan att hävda en identitet och att leva livsstilen, fortsätter han.

Barna menar att bara umgänget kan påverka hur dagens unga ser på sin identitet.

— Det passar in i det större narrativet. Millenials är en grupp som har svårt att skapa varande, meningsfulla relationer. Om deras uppfattning är att de människor som de vill vara vän med – eller en grupp som de vill bli accepterade av – är HBTQ, så kommer de att identifiera sig med dem. Det handlar om image, tillhörighet och acceptans.

Undersökningen har publicerats av Cultural Research CenterArizona Christian University i samarbete med Foundations of Freedom, en ideell organisation som säger sig främja ”amerikanska värderingar”.