UPPFÖLJNING. Här om dagen skrev Nordfront om att den tafsande taxichaufför Muhamet Mehmeti trots fällande dom hade fått fortsätta att köra för Varbergs Taxi. Nu har företagets chef Henrik Andersson hört av sig till Nordfront och försäkrar att de avskedade Mehmeti efter den fällande domen.

I en tidigare artikel berättade Nordfront om den tafsande taxichauffören Muhamet Mehmeti (19690117-6716) i Veddige som dömdes för att han i sin taxibil hade tafsat på en kvinnlig passagerare och att han enligt en artikel i Nya Tider trots detta hade fått fortsätta att köra för Varbergs Taxi. Nu har företagets chef Henrik Andersson hört av sig till Nordfront och försäkrar att de efter den fällande domen hade avskedat Mehmeti. Av avtalet som Andersson bifogade framgår att detta ska ha skett redan en och en halv vecka innan Nya Tider publicerade sin artikel.

Andersson försäkrar att Varberg Taxi ”har nolltolerans mot sexuella övergrepp”, att Mehmeti ”fick sluta direkt efter att dom i målet hade fallet och vi spärrad han i alla våra system” och att kunder ska kunna känna sig trygga och säkra när de åker med företagets bilar.

Här nedanför är mejlkonversationen med Andersson. Klicka på bilden för att förstora.

Klicka på bilden för att förstora.

I konversationen nämns att det finns andra chaufförer med samma efternamn som arbetar i Varbergs Taxi och vår undersökning visar att även sonen till Mehmeti kör för företaget. Det är sonen som äger taxibilen som både han och den nu sexualbrottsdömde fadern delade körandet på.

Här nedanför är avskedsavtalet. Klicka på bilden för att förstora.

Klicka på bild för att förstora.

En lärdom som kan dras av allt detta är att det är dumt att inte svara på frågor från alternativmedier när vi skriver eller ringer. Alternativmedia är idag en maktfaktor att räkna med och vi når hela tiden fler och fler läsare, lyssnare och tittare. Det vi skriver påverkar vad människor tycker och tänker. Ett företag som vi rapporterar om kommer att påverkas av det. Om Andersson bara hade svarat på Nya Tiders frågor, istället för att lägga på luren i örat på journalisten som ringde, så hade all denna dåliga publicitet för Varbergs Taxi kunnat undvikas. Trots allt hade kvinnan som hade blivit sexuellt ofredad berättat för Nya Tider att Mehmeti fortfarande fortfarande efter domen körde taxi i Varberg och då är det förståeligt att de skrev artikeln på det sätt de gjorde när Andersson vägrade svara på deras frågor.

Något man kan fråga sig är varför det dröjde ända till den 22 april innan Varbergs Taxi skriftligen avskedade Mehmeti? Den fällande domen kom trots allt redan den 28 mars och det borde gå betydligt snabbare än tre och en halv vecka innan en taxiförare som döms för sexualbrott avskedas. Om Varbergs Taxi spärrade Mehmeti från alla sina system redan kort efter domen eller om det skedde först den 22 april är omöjligt att veta, men om det dröjde en tid så skulle det kunna vara förklaringen till att Mehmeti hade setts köra taxi även efter den fällande domen.

Ytterligare en sak man kan fundera över är hur det kommer sig att det var sonens namn som stod på kvittot som den sexuellt ofredade kvinnan fick? Att det var så framgår av polisens förundersökning.

Klicka för att förstora.

Om nu Mehmeti loggar in med sina egna uppgifter när han kör så borde inte sonens namn vara det som står på kvittot. Så frågan är hur bra rutinerna med inloggning i systemet fungerar på Varbergs Taxi? Om nu Varbergs taxi inte har koll på att transportören, vilket sonen som är underentreprenör hos Varbergs Taxi kallas för på avskedsavtalet, tidigare har misskött sig när det gäller vilken förare som är inloggad i systemet, hur vet man då att företaget verkligen har koll på om han inte fortfarande låter sin far köra emellanåt?

Om någon av er läsare känner till omständigheter eller fakta som borde ha tagits upp i denna artikel eller om ni ser att den sexualbrottsdömde Mehmeti fortfarande kör taxi så är det bara att kontakta Nordfront.

Källor:
Den tafsande chauffören som inte förlorade jobbet
Varbergs TR B2163-17 Dom 2018-03-28
Avskedsdokument


  • Publicerad:
    2018-05-16 11:20