ITALIEN. En antirasistisk kampanj från den högsta fotbollsligan i Italien slår tillbaka.

Kampanjbilden med tre apor bredvid varandra där den vänstra representerar en asisatisk apa med sneda ögon, den mittersta en svart apa och den högra en vit apa med blåda ögon

Sedan en tid tillbaka har italiensk publik som vill se italienare spela fotboll reagerat med att ropa apljud mot svarta spelare. Detta vill nu Serie A, landets högsta fotbollsliga, tillsammans med konstnären Simone Fugazzotto nu motverka genom en antirasistisk kampanj som lanserades på måndagen.

Istället har kampanjen fått massiv kritik från så kallade antirasister, bland annat för att den bygger vidare på ”stereotyper” och även för att den tycks medge att det finns vissa likheter mellan svarta och apor. Kampanjens budskap är att ”vi är alla apor”, men kritikerna menar ändå att apliknelsen träffar svarta spelare.

Fare, en organisation som ska motverka diskriminering inom den italienska fotbollen, kallar bilden ”ett sjukt skämt” och en annan sådan organisation, Kick It Out, säger att bilden är ”totalt olämplig” och ”kontraproduktiv”.

Även klubbarna tycks ogilla tilltaget. AC Milan har tweetat att man hade önskat att Serie A hade konsulterat klubbarna innan man lanserade kampanjen och Roma skrev att det var ”väldigt överraskande att se vad som tycks vara en antirasistisk kampanj från Serie A föreställandes målade apor”.

Serie A har i ett uttalande försvarat kampanjbilden med att ”äkta konst ska provocera”.

Källa:
Italian soccer condemned for using monkey paintings in anti-racism campaign


  • Publicerad:
    2019-12-21 01:00