ANTIKVARISKT Artikel från Den svenske nationalsocialisten, från den 7 september 1935. Skribenten är okänd.

I en stort upplagd förstasidesartikel i tidningen Socialdemokraten för den 4 september återges en intervju som tidningen haft med den judiske bankiren Olof Aschberg (Obadja Asch). I denna intervju prisar den judiske storkapitalisten i högtravande ordalag den sovjetryska så kallade ”arbetarstaten”.

En svensk tycker sannerligen, att Aschberg skulle ha såpass mycket skamkänsla och sinne för det passande att han inte framträdde inför svensk allmänhet på detta sätt. Genom särskilt tre handlingar har herr Aschberg fått ett rykte, som i en nordisk människas ögon är allt annat än gott och som gör honom allt annat än lämplig till förnyat offentligt framträdande i Sverige. Dessa tre handlingar äro:

  1. Aschbergs kommunistiska tal i Hornsbergs hage i Stockholm hösten 1918 och hans startande av Sveriges Kommunistiska Parti.
  2. Aschbergs flyttning till Paris efter Allmänna Sparbanks-kraschen.
  3. Aschbergs åtal mot Sven Olov Lindholm, därför att Den Svenske vid olika tillfällen krävde en förnyad undersökning i Allmänna Sparbanksaffären.

Stödjande sig på ”Engbergs vänskap” känner sig herr Aschberg nu så säker att han gång på gång har besökt Sverige och nu igen låter slå på reklamtrumman för sig i tidningspressen.

Vad har då Aschberg att säga? Han erkänner att levnadsstandarden är lägre i Sovjetryssland än t.ex. i Sverige och Finland, men han försvarar det med att ”man i Ryssland arbetar på lång sikt”. Och förresten tycks inte befolkningens nöd och elände röra honom så mycket, ty han räknar istället med förtjusning upp hur produktionen har stigit. Han aktar sig visligen för att tala om var välståndet icke stiger trots den ökade produktionen! Aschberg slutar sin långa lovprisande intervju med orden: ”Sovjetunionen är ekonomiskt ett framtidsland, och det skär mig i hjärtat att de gamla svenska förbindelserna med Ryssland praktiskt taget ha upphört”.

Vi äro förvissade om, att juden Aschberg är ärligare, när han påstår att Ryssland är ett framtidsland ur hans ekonomiska synpunkter, än svenska bolsjevikerna äro, när de påstå, att Ryssland är ett framtidsland ur den svenske arbetarens sociala synpunkter. Den kapitalistiska Aschberg och den arbetande svensken kunna inte ha samma syn på Ryssland. Och naturligt är att Ryssland med dess judiska kommissarier och direktörer, med dess truster och monopol, med dess svältlöner och upphetsade produktion faller Aschberg på läppen. Det är alltså inte förvånande att han prisar bolsjeviksystemet. Aschbergs lovsjungande av Sovjet visar ännu en gång att vi nationalsocialister har rätt, när vi påstå att kapitalism och marxism äro ett. Och att detta lov införes i en socialdemokratisk tidning, visar i sin tur att vi också har rätt, när vi påstå att kommunism och socialdemokrati äro ett.

Svenska folkkamrat, när Du i en socialdemokratisk tidning läser en judisk storkapitalists lovsång över kommunismen, då måste Du förstå sammanhanget! Då förstår Du i vems intresse socialdemokratiska mångsysslare och kommunistiska strebrar kommenderar gemensam demonstration av socialdemokrater och kommunister mot nationalsocialismen, detta sjuka systems ende fiende! Fråga nu dig själv kamrat, om Du vill marschera tillsammans med Aschberg och hans vänner eller om Du vill sluta upp kring den man, som Aschberg satte i fängelse, den svenske socialisten Sven Olov Lindholm!

Arbetare! Vi skola inte låta plutokraterna och deras politiska hantlangare lura oss längre! Vi – handens och hjärnans arbetare – skola sida vid sida kämpa för ett Sverige, där inte de ekonomiska synpunkterna, profitsynpunkterna sättas främst utan där de sociala synpunkterna, folkets välfärd, äro de enda bestämmande! Vi skola kämpa för ett Sverige, där staten har hand om penningväsendet och därför inga Allmänna sparbankskrascher längre äro möjliga. Ett Sverige, där staten kontrollerar näringslivet till förhindrande av utsugning och förtryck, ett rättvisans och arbetets Sverige!


Redaktionell anmärkning: Artikeln publiceras i allmänbildande syfte som ett historiskt dokument över svensk 1900-talshistoria. Syftet med publiceringen är inte att kränka eller missakta någon juridiskt priviligierad folkgrupp.