Åhléns ska bli mindre ”woke”
WOKE-KULTUR • Ayad Al-Saffar kritiserar Åhléns reklam för att vara för ”woke” och menar att kunderna inte längre känner igen sig. Han anser att reklamen borde spegla deras huvudsakliga kundbas, snarare än att visa bilder som han menar kan kännas udda för målgruppen.
Åhléns huvudägare Ayad Al-Saffar säger i en intervju att Åhléns reklam har blivit alldeles för woke. Han säger att kunderna inte längre kan känna igen sig i reklamen.
— Ibland blir det alldeles för ”woke”. När jag köpte Åhléns var det som om de aldrig kunde visa upp en svensk kille eller tjej i reklamen och det blir för udda. Ett exempel är när de visade en vacker mörkhyad kille som de testade smink på. Det blir too much, säger Ayad Al-Saffar.
Ayad Al-Saffar säger att bilden i sig var ”väldigt läcker” men att den skulle passa bättre som tavla i en hotellreception än som reklam.
— Jag sa som det var: Mina döttrar kommer inte köpa smink på Åhléns för att den här killen sminkar sig. Vad är det för fel på att ha bilder på vanliga tjejer när det är vanliga tjejer som handlar hos oss? Det låter kanske rasistiskt men det är det inte för det är vanlig enkel marknadsföring, säger Al-Saffar.
Ayad Al-Saffar har ägt Åhléns sedan 2022. Han äger även smyckeskedjan Ur och Penn.