KANADA Det kanadensiska modeföretaget La Maison Simons hyllar i en ny reklamfilm Kanadas hårt kritiserade eutanasiprogram MAID. I filmen beskrivs självmord som ”den vackraste utvägen”.

https://youtu.be/dCafuU5CCfA
Självmord den ”vackraste utvägen” enligt La Maison Simons.

Fria Tider har tidigare skrivit om det kanadensiska eutanasiprogram MAID, som under 2021 slog nya rekord och dödade drygt 10 000 kanadensare. I Kanada behöver man nu inte längre lida av någon livshotande åkomma för att få statlig hjälp att ta sitt liv. Det räcker med att man har ett ”obotligt tillstånd” som medför ”outhärdligt fysiskt eller psykiskt lidande som inte kan lindras på ett sätt som personen anser acceptabelt”.

Numera får även handikappade ansöka om assisterat självmord och från och med nästa år får även patienter som lider av psykisk ohälsa ansöka om att bli avlivade.

Nu uppmärksammar även Fria Tider det kanadensiska modeföretaget La Maison Simons nya reklamfilm, som hyllar Kanadas självmordprogram. I reklamfilmen deltar Jennyfer Hatch som numera är död. I en intervju som sändes i juni av CTV News medgav Hatch att hon egentligen inte vill dö, men att hon ändå ansökt till MAID för att hon inte fick tillgång till den vård hon behövde för att kunna leva med Ehlers-Danlos syndrom.

— Det är enklare att släppa taget än att fortsätta kämpa, sade Jennyfer Hatch till CTV News.

La Maison Simons spelade in reklamfilmen med Hatch i oktober, strax innan hon avlivades. Ingenstans i reklamfilmen nämns att hon egentligen inte alls ville dö, istället beskrivs självmord som ”den vackraste utvägen”.

Jennyfer Hatch gråter i La Maison Simons självmordsfilm.

La Maison Simons marknadsföringschef Peter Simons har också medgett att syftet med reklamfilmen inte är kommersiellt utan snarare att ”bidra till att bygga de samhällen vi vill leva i imorgon och lämna till våra barn”.

Filmen får nu skarp kritik från motståndare till MAID. Till The Globe and Mail säger professor Esther Ignani från Toronto Metropolitan University:

— Att skildra något som har med MAID att göra som rent och vackert, och koppla det till konsumtionskulturen som om det vore ett fritt val framstår för mig som djupt problematiskt.

— Det skyler över allt som vi inte talar om när det gäller MAID. Hälsovården är i kris. Vi vet att många inte ens har tillgång till primärvård, för att inte tala om mer avancerad vård, bra smärtlindring och palliativ vård. För sådana människor är MAID inte alltid bara en möjlighet, utan kan vara den enda utvägen, fortsätter hon.