KANADA När han skulle återvända till skolan efter sitt yttrande arresterades Josh Alexander för olaga intrång. För att han åter skulle få tillträde till skolan och undervisningen ställdes tre orimliga krav.

En ”katolsk” skola i den lilla staden Renfrew i provinsen Ontario i sydöstra Kanada stängde i höstas av en elev på high school [motsvarande högstadiet – gymnasiet, reds anm] från undervisningen och lät dessutom arrestera honom. Anledningen var att han hävdat att det endast finns två kön.

Josh Alexander skiljdes av skolledningen i november förra året från undervisningen på grund av sin kommentar på temat kön under en diskussion i klassrummet. Han informerades om att han inte kunde återvända till klassen förrän han offentligt tagit avstånd från sitt ”bigotta uttalande”. När Alexander på måndagen efter han fällt de ödesdigra orden ändå återvände till skolan och sin klass, möttes han omgående upp av vice rektorn, varefter han arresterades av två lokala poliser, som anklagade honom för olaga intrång. Den nu till synes före detta eleven vid St. Joseph’s Catholic High School förklarar i en intervju för National Post att det som han av skolledningen anklagas för är ”fel uppfattning rörande kön uttryckt under en klassdiskussion”. Alexander berättar:

— Det handlade om manliga studenter som använder kvinnliga toaletter, könsdysfori och manlig amning. Alla delade sina åsikter om dessa saker, och samtliga närvarande som ville deltog, inklusive läraren … Jag sa att det bara finns två kön, och att du föds antingen som en man eller en kvinna – en uppfattning som förklarades ”vara helt oacceptabel”. Då fastslog jag: ”Kön trumfar inte biologi”.

Tre villkor för förnyat tillträde

En advokat som företräder Alexander klargör att skolan vägrar låta honom delta i undervisningen igen förrän han utfärdar ett löfte om att ”inte tilltala någon transelev med det ”döda namnet” och dessutom accepterar att utebli från sina två eftermiddagslektioner, som frekventeras av två transpersoner, vilka ogillar hans religiösa övertygelse”. Dessa två krav kan alltså läggas till det rörande en offentlig avbön.

Alexander berättar för National Post att han aldrig ”dödsbenämnt” en annan elev, vilket innebär att tilltala en transperson med det namn som användes innan könsbytet. Denna incident utspelar sig inom Ontarios offentligt finansierade ”katolska” skolsystem, där man följer samma sekulära evangelium som praktiseras vid alla andra offentliga institutioner.

https://twitter.com/FreedomCentralC/status/1622708497266900993?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1622708497266900993%7Ctwgr%5E1146c65b5da7ee8122aad37291973960f41d719a%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Den som tittar närmare på Alexanders närvaro i sociala medier kommer att kunna konstatera att han är politiskt engagerad. Han är ”pro-life”, och han föredrar en röd bollkeps med ”Rädda Kanada” på framsidan. Han har till och med blivit fotograferad vid protester mot Trudeaus regering på Parliament Hill.

Författaren till artikeln i Toronto Sun har från nära håll iakttagit fallet med eleven Alexanders avstängning från skolan. Han betonar att denne yngling enligt politiskt korrekta tyckare i dagens Kanada inte förtjänar någon som helst sympati, samt att han bara fått vad han förtjänar – enligt skribenten en hållning som väcker en fråga:

Vad lär det honom [Alexander] att hans åsikt i en fråga gör att han stängs av från undervisningen?

Den här unge mannen, påminns vi, nekas utbildning därför att han har en annan uppfattning än makthavarna. Skolförvaltningen förvandlar honom till en martyr, samtidigt som de visar att de för länge sedan övergav den katolska tro som de utger sig för att upprätthålla. Och vad gör denna hållning med Alexanders antagonister, ”transeleverna” som inte vill ha honom i sin klass för att de inte delar hans religiösa övertygelse? Den lär dem att de själva är viktigare än andra elever och att de inte behöver kunna hantera dem, vars åsikter de inte delar. Skribenten konstaterar att inom Ontarios skolsystem övertrumfar ”woke” politik allt annat, inklusive rätten för en tonåring att få en utbildning – och han drar denna slutsats:

Hela systemet är ruttet ända in i kärnan.