KONSUMISM. Förra veckan började det svenska klädföretaget H&M sälja en ny klädkollektion av det franska modehuset Balmain.

Som filmen ovan visar gick det vilt till i Turkiet när en Hennes & Mauritz butik i Turkiet öppnade upp i torsdags förra veckan.

Anledningen till kaoset var att den nya klädkollektionen från det franska modehuset Balmain började säljas då. På bara minuter sålde vissa plagg slut i flera butiker runtom i världen och på flera platser gick det vilt till. Efter att butikerna öppnat kunde vissa plagg inom kort säljas i andra hand över internet för ett dubbelt så högt pris som det i butiken.

Modemedvetna afroamerikaner köar i New York. Foto: Daily Mail.

Modemedvetna afroamerikaner köar i New York. Foto: Daily Mail.

Tittar man på bilder från New York som visas i Daily Mail ser man att Balmain-hypen drabbat en väldigt multietnisk skara med hjärntvättade konsumenter. I New York köade vissa personer 24 timmar innan butiken öppnade för att kunna köpa de kläder de ville ha. För att kunna hantera köerna i New York verkar ett system där människor kan betala för att behålla sin köplats ha upprättats och köande personer märktes upp med armband som angav tiden de började köa och när de skulle släppas in i butiken.

Vissa av kunderna i New York kunde inte uppge sina efternamn eftersom de valde att shoppa istället för att vara på sina arbeten. En av de amerikanska konsumenterna som Daily Mail intervjuade berättade att hon handlade för över 14 000 kr.

Längre film med kaotiska scener:


  • Publicerad:
    2015-11-09 13:30