FUSK Många invandrare åker utomlands för att få ett europeiskt körkort som de sedan kan byta till ett svenskt, men nu ska man göra förändringar i lagen för att säkerställa att de är goda förare.

Transportstyrelsen har presenterat en analys av de senaste årens ansökningar om att byta ett utländskt körkort till ett svenskt. Idag är de enda kraven att man har ett giltigt europeiskt körkort, ett så kallat EES-körkort, samt att man varit bosatt i Sverige i minst sex månader. Vad gäller körkort som utfärdats utanför Europa så gör man vanligtvis inga byten, men de från EES har man egentligen ingen möjlighet att neka.

Det har gett upphov till en ”körkortsturism” där invandrare satt i system att åka till ett europeiskt land för att få ett EES-körkort istället för det man har fått i hemlandet. Under 2023 godkände Transportstyrelsen 15 000 byten varav 90% var byten från EES-körkort och 24% av dessa hade tidigare haft ett utomeuropeiskt körkort.

Väldigt många av dem har utfärdats i Rumänien och hela 99% av de syrier som senare fick ett svenskt körkort hade gjort det initiala bytet där.

— Utifrån resultaten kan vi konstatera att cirka 3 000 personer i Sverige under förra året kan ha fått ett svenskt körkort utan att ha styrkt sina färdigheter genom ett förarprov i Europa. Det innebär att det finns en viss osäkerhet kring personens kompetens att köra fordon trafiksäkert. Vi vill se åtgärder för att kunna minska den osäkerheten, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportsyrelsen.

På grund av detta har man gjort en framställan om lagändring för att göra det omöjligt att få ett svenskt körkort om man inte uppvisar ett intyg om godkänt kunskaps- och körprov, som ska ha utförts i ett EES-land. Man måste dessutom ha haft sitt europeiska körkort i minst fem år innan flytten till Sverige.

När det gäller Storbritannien, Färöarna, Japan eller Schweiz gäller dock andra regler på grund av speciella avtal som Sverige har med dessa länder.