UTRIKES. En rysk politiker föreslår att man borde klassa amerikanska restauranger som McDonalds och KFC som utländska agenter i Ryssland. Förslaget kommer efter att det nyligen stiftats en lag som klassar internationella nyhetsmedier som utländska agenter, som stiftats som svar mot att USA verkställt motsvarande beslut mot ryska medier i USA.

Tidigare i veckan klassades nyhetsorganisationer så som de amerikanska och judiska CNN och Washington Post som utländska agenter. Åtgärden ses som ett svar på ett motsvarande beslut av amerikanska myndigheter som ledde till att ryska medier som RT och Sputnik måste registreras som “utländsk agent” före den 17 oktober för att undgå arrestering. Kreml meddelade så att man skulle komma att slå tillbaka med samma medel mot amerikansk media i Ryssland.

Boris Chernyshov, medlem av den ryska statsduman, menar att snabbmatskedjorna, som Mcdonalds och KFC:s, marknadsföring är ”manipulativ” och att de bidrar till förfallet av den ryska matkulturen och att dessa bör klassas som ”utländska agenter”.

Chernyshov säger att vissa studier visar att amerikansk snabbmat påverkar kroppen och hälsan negativt och påstår att deras reklam förskönar konsumtionen av dessa produkter.

— Första steget är att se på amerikansk snabbmatsreklam som kommunikation från utländska agenter. Sedan gäller det att introducera lagar som ser till att amerikanska snabbmatskedjor registreras under rätt stämpel, säger Chernyshov.

McDonalds har 35 000 anställda och omkring 430 restauranger i Ryssland. Hur lagen skulle påverka personalen förblir oklart. Nu väntas Rysslands president Vladimir Putin underteckna lagen som registrerar internationella medier som utländska agenter.

Källa:
McDonald’s och KFC kan snart stämplas som ”utländska agenter” i Ryssland


  • Publicerad:
    2017-11-28 09:00