POLITIK I en insändare i Expressen argumenterar moderaternas Hanif Bali för att skolan måste börja ta hänsyn till intelligensskillnader. Enligt honom finns det nästan 20 procent av barn som har ett så lågt IQ att de har ”ett helvete i skolan”.

Frågan om huruvida det finns skillnader i IQ-nivå – bland raser och inom raser – har länge varit en kontroversiell fråga inom akademiska kretsar i västvärlden. Den amerikanska evolutionspsykologen Kevin McDonald lade fram teorier kring detta i sin bok ”The Bell Curve”, och fick sedan hela sin akademiska karriär förstörd. Detta till trots att all forskning i ämnet pekar på IQ till övervägande del är ärftlig och att exempelvis östasiater och européer uppvisar en markant högre IQ-nivå än många andra folkgrupper.

Den rasfrämmande moderata politikern Hanif Bali lyfter frågan i judiskägda Expressen under rubriken ”Sverige måste bryta det sista stora tabut”. Han inleder sin ledare med orden ”Den svenska skolan bygger på en myt. Alla barn kan inte bli akademiker. Vissa har helt enkelt för låg IQ”. Han menar att det är ett stort tabu att lyfta den ojämlika intelligensnivån hos människor trots att det är en ”central förklaring till dagens ojämlika skolresultat”.

Han menar också att man lyckats med att lyfta arbetarklassen ur fattigdom och misär genom att ge dem en chans.

Barn med stark kognitiv förmåga är numera överrepresenterade i grupper med starkare socioekonomi. Den enkla förklaringen är nog att arbetarklassen fick sin revansch. De begåvade fick lika chans. De tog sig ur fattigdomen till borgarståndets välstånd, de gifte sig med varandra och deras barn presterar i dag bra i skolan

Intelligensen förklarar inte allt

Han resonerar vidare att intelligens är ett ”värdelöst mått” på vilka som kommer att prestera bäst inom ett område. Som exempel lyfter han att det inte finns någon korrelation mellan rugbybackars prestationer och deras vikt. Han tillägger dock att det inte finns som väger under 100 kilogram. Han ställer detta i jämförelse till kognitiv förmåga och menar att man inte behöver vara högintelligent för att klara sig på ett universitet men att det inte finns akademiker som har ett IQ som ligger under 80.

Han menar att IQ – trots att det är tabu – redan används som ett mått på den lägre skalan.

Trots att det är tabu att prata om IQ används det redan inom skolväsendet. För att kvalificera sig till anpassad grundskola, det som förr hette särskola, måste man ha ett IQ under 70, vilket 2,5 procent av befolkningen har. 

Det finns även en stor grupp som befinner sig just ovan IQ-nivån – kring 75 – för att kvalificera sig för anpassad grundskola. Bali menar att dessa har ”svårt för abstrakta tankar och behöver anstränga sig oerhört för att tillskansa sig de mängder med information som andra lär sig lätt”. Dessa ska enligt honom ha ”ett levande helvete i skolan”

Varje år är det en femtedel av niondeklassare som avslutar grundskolan som gör det utan att få gymnasiekompetens.