RECENSION. Simon Holmqvist har lyssnat på Ursinnes debutalbum ”Arg, bara arg” och dras med i ilskan.

Ursinnes debutalbum går att beställa i CD-format och i en limiterad Deluxe-utgåva via Midgård Records. Foto: Midgård Records.

”Arg, bara arg” heter Ursinnes debutalbum som gavs ut av Midgård Records förra året. Och visst passar både bandnamnet ”Ursinne” och albumtiteln ”Arg, bara arg” väldigt bra när det kommer att beskriva den musik som kommer ur högtalarna när man lyssnar.

Det är oerhört hård musik, men jag skulle inte kategorisera det som metal. Det är snarare kanske en mer punkig och snabb variant av Raubiter och det påminner betydligt mer om hardcoreband som ”Lillasyster” än 90-talets nationella punkmusik.

Energin som finns i den snabba och hårda musiken kompletterar väl de texter som är skrivna av Martin från Midgård: Det kanaliserar den ilska som så många av oss känner när vi ser det urlöjliga vansinne som vår värld håller på att förvandlas till och som bara stundtals kan avfärdas med hånskratt.

Skivans intro börjar med en lugnt grammofonvisa från gissningsvis 30-tal, där en kvinnlig röst sjunger ”när du står vid min bort, när du kysser mig godnatt”, för att sedan förvridas i oljud och dissonans som för att visa att nej, det är inte den här vägen vi ska gå. Det är en mörkare och argare väg.

Den första riktiga låten, ”Sången om konungens återkomst”, är en slags hämndfantasi där kung Carl XVI Gustaf får nog och återtar makten över konungariket Sverige. En ganska naiv fantasi kan tycks, med tanke på hans majestät konungens något loja personlighet och monarkins sedan länge utspelade roll som relevant institution.

Men i kulturens värld är det förstås fritt att drömma och man dras lätt med i den här drömmen:

Med spiran och svärdet Gustaf så
Makten återtog från lögnernas onda vrå
Det blev Finspång på vatten och bröd
För våra politiker som önskat Svea död

Radikal och relevant
Genomgående är faktiskt lyriken väldigt bra. Den är både radikal, stundtals förvånansvärt radikal, och relevant med referenser till många av nutidens memer såsom Finspång. I låt efter låt tar man också upp väldigt relevanta ämnen, men också aktuella personer. En personlig favorit är det femte spåret, ”Godhetens apostlar”, där inte bara Filip och Fredrik utan även Kjell Bergqvist och Henrik Schyffert får ordentliga kängor:

Kjell Bergqvist vill inte sämre vara
Röstar man fel är man ett
dumhuvud, en satmara
Tyck rätt, tyck rätt annars är
du sinnesslö, en byfåne
Schyffert sticker in att
vi aldrig haft det bättre
Vi är rika, mätta och säkra!
Idioten Erman utnyttjar sin dotter
för att sälja sin värdelösa bok

Mitt i albumet kommer också två spår som bryter av något från den arga och kritiserande ”käftsmäll”-tonen. Det sker med den lite vemodiga ”Var är du, Varg?”, som uttrycker en melankolisk längtan efter en ledare som ska leda vårt folk ut från vårt elände, samt den nationalromantiska ”Sverige är fantastiskt”, som hyllar allt som trots allt fortfarande är vackert med vårt land:

Ser en sten rest i forna dar,
deras historia vill jag ha kvar
Allt de gjorde format det vi har
– Sverige är fantastiskt

Det finns många fantastiska låtar som både imponerar med energin och lyriken. Låten ”Du är dom som var” har riktigt härliga gitarriff och effektiva tempoväxlingar men också en fantastisk text, folklig på ett sätt som påminner mig om min goda kamrat Bo Nilsson. Ni som någon gång har lyssnat på Bo när han går gång ordentligt kommer att förstå precis vad jag menar:

Jag är så lack, så förbannad utav fan
Att politiker och media
får fortsätta ljuga – res dig nu upp
Din mormors mor och din farfars gamle far
Har slitit röven av sig för att
Sverige ska finnas kvar
Dom drog upp rovor och dom skyfflade skit
Så länge dagsljus fanns,
men dom som klagar det är fan bara vi
Vi sitter nu på våra feta jävla rövar
och ser allt förfalla

När får vi se Ursinne spela live?
Mest ”hit-varning” har dock det elfte spåret, ”Egoismens tidevarv”, med en väldigt trallvänlig refräng:

Ni är fan folkfränder,
av samma ras tiotusenfalt
Stå upp för varandra!
Egoister, egoister överallt

Man kan se framför sig en spelning med Ursinne där publiken kokar och sjunger med. Sista gången refrängen sjung lägger han också till ”ni är fan folkfränder, folk-fucking-socialism”, vilket förstås bara är ett annat ord för nationalsocialism. Låten får mig att hoppas att vi i framtiden kommer att få se Ursinne spela live.

Sista låten är en hyllning till den framlidne Carl Klangs fantastiska låt ”I want to be an extremist”. Låten heter ”Extremister” och är inte en cover, men i häftet kan man läsa att den är inspirerad av Carl Klangs låt.

För den som beställer Deluxe-utgåvan av ”Arg, bara arg” från Midgård väntar dessutom två bonuslåtar: En cover av Led Zeppelins ”Immigrant song” samt Astrid Lindgrens ”Luffarvisa”.

Att man fick göra en Deluxe-utgåva förvånar mig inte, då mannen bakom Ursinne tycks flöda av kreativitet. På Instagram läggs hela tiden smakprov på nya låtar och covers upp för den som vill ha mer av Ursinne.

Högsta betyg
Allt som allt är detta ett riktigt bra album och ett oerhört välgjort exempel på modern nationell musik. För även om jag personligen föredrar metal väldigt mycket inser jag också att en mer punkig musik passar bättre till ett politiskt budskap.

Den nationella musikscenen är inte vad den var på 90-talet, med ständigt nya band, spelningar överallt och Sverige som världsledande i musik med ett nationalistiskt budskap. Vill man få en renässans av nationell musik i Sverige måste man fånga samma energi utan att för den skull bara kopiera hur banden lät på 90-talet.

Vit Aggressions pånyttfödelse med albumet ”Mörker” – som jag nyligen recenserade – lyckades delvis med detta med sitt uppdaterade och mörka sound. Men den svartmetalliga musiken som finns på ”Mörker” kommer att ha svårare att nå de bredare massorna, även om den har potential att göra människor som är intresserade av mörk musik mer politiskt medvetna.

Där lyckas dock Ursinne bättre. Genom att inspireras av moderna band som Raubtier och Lillasyster har man hittat ett nytt sound, med potential att nå ut brett, samtidigt som man fångar den ursinniga känsla som nationell musik hade under dess storhetstid.

Som kan ses i artikeln har Ursinne lagt upp samtliga av sina låtar på Youtube och man kan även avnjuta dem på Spotify. Detta är ju det vanliga sättet som dagens människor konsumerar musik. Men kom ihåg att det är viktigt att stödja nationella musiker genom att köpa deras produkter. ”Arg, bara arg” samt Deluxe-utgåvan av densamma går att köpa via Midgård Records.

Det finns egentligen inget dåligt på denna skiva, eller någon svaghet. För mig är det förvånande att detta album inte är mer uppmärksammat bland nationella. Trots att detta inte är en typ av musik jag vanligtvis lyssnar på har jag endast att ge ”Arg, bara arg” betyget fem av fem möjliga.


  • Publicerad:
    2020-07-28 15:05