VÄRLDSÅSKÅDNING   Del av två av tre i artikelserien om våra identiteter.

I USA finns en inneboende rotlöshet, delvis på grund av att de övergett sin gamla identitet för den konstruerade amerikanska där alla raser tillåts ingå. Därför är det förståeligt att amerikanarna har en sådan rotlöshet i sig. I Sverige har vi också en rotlöshet. Detta kommer sig av att våran identitet har blivit attackerad en längre tid, vi har ingen nationell stolthet idag, förutom när vi arbetar för att överge den.

Det finns ingen hjälte eller hjältinnor, någon som folk kan se upp till. Zlatan Ibrahimovic är möjligtvis det enda undantaget. Han har använts som symbol av de antirasistiska ideologerna. En symbol som blivit problematisk för dem på två sätt jag vill belysa. Det första är hans självgodhet, något som ofta inte tilltalar den nordiska rasens lynne. Parallellt med detta och intressant nog så har han i princip vägrat att blanda sig in i politiken, som många andra kändisar har gjort. Tvärtom har han givit andra fotbollsspelare rådet att inte göra det och istället ägna sig åt fotbollen.

Därför har han inte riktigt nåt upp till den propagandastatus som makthavarna önskade. Som exempel för vad som tillåts vara vår nationella storhet är vad den tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt sa när han kallade Sverige för den ”humanitära stormakten”. Vår identitet byggs upp till att vara några som förser andra folk med vårt arbete och när vi inte ger utländskt bistånd så tar vi hit människorna med alla konsekvenser det medför och så att de kan få vad våra förfäder tidigare byggt upp åt sina efterkommande. Istället för Rudyard Kiplings ”den vita mannens börda” så har de som bor i Sverige och är av nordisk ras snarare tankesättet ”den vita rasens nödvändighet att förgöra sig själv”.

Amerikaniseringen

Rotlösheten finns inte bara i det tidigare nämnda utan även kulturellt. Sverige är så amerikaniserat att vi tar till oss deras konstgjorda identitet som idag skapas mycket genom judiskt inflytande i Hollywood. Vår egen kultur, jag tänker då främst på serier och spelfilm, ger i alla fall mig ingenting. Jag känner en större samhörighet med människorna i Lasse Åbergs 30 år gamla spelfilm Den ofrivillige golfaren än vad jag gör med dagens produktion.

Kulturen idag får mycket globala influenser, det behöver inte vara någon baktanke med detta utan det bara är så på grund av att tekniken har möjliggjort detta. Förr hade inte folk så mycket kunskaper utifrån men med internet så kan man söka sig till koreansk kultur om man önskar det. Därför är det extra viktigt att analysera vad som är vårt, vad som är oss, något som gjordes i Sverige när den europeiska kulturen gav allt mer influenser till Sverige. I verkligheten har dock det utländska hyllats över det svenska. Vem kommer inte ihåg den socialdemokratiska ledaren och statsministerkandidaten Mona Sahlins nedvärderande uttryck.?

Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana 'töntiga' saker.

Mona Sahlin

Dårarna försöker till och med gå så långt i deras påståenden att allt det vi håller kärt är utländskt, allt har vi endast fått från andra.

Eftersom världshandeln är global numera så kan inte produkter eller märken ses efter en identitet som ”Tillverkad i Sverige”, även detta har i mångt och mycket amerikaniserats genom orden ”Made in Sweden”. Istället är företagsloggan den enda identitet många produkter har idag. Ett fåtal märken har bevarat identiteten till den bruksort där produkten tillverkades och fortfarande tillverkas. Men en del har det gamla endast kvar som reklamnisch medan produkten nu tillverkas i utlandet.

Den identitetsförstörande kapitalismen

Något som verkligen förklarar vad jag menar är ett samtal jag hade med min gamle VD. Han kom ifrån de södra delarna av USA och hade köpt ett japanskt bilmärke. Folk i hans omgivning klankade ned på honom för detta. Hur kunde han vara så oamerikansk och köpa japanskt istället för amerikanskt?

VD:n svarade att i själva verket så var de oamerikanska, han hade kollat upp bilmodellen han köpt och enligt honom så hade den flest delar som tillverkats i USA av alla bilar. Här sätts det hela på sin spets, varumärken kan inte längre i samma utsträckning bygga upp sig efter en nationell identitet därför att de importerar och exporterar sina produkter över hela världen. Detta gör att de globala storföretagen får göra tvärtom, de måste få folket att se att det är positivt att handla internationella produkter från allra helst ett mångetniskt och mångkulturellt folk.

Det är samma mönster som när industrin började serietillverka möbler. Eftersom de serietillverkade möblerna var sämre än de handgjorda och effektivt bara kunde tillverkas efter vissa enkla konstruktioner var industrin tvungna att ändra folks attityd till deras produkter. Attitydförändringen gjordes genom reklam där man lanserade de nya produkterna som det nya modet. Slit och släng samhället utökades nu allt mer hastigt.

Nu är de som lyfts fram i media i princip vandrande reklampelare såsom Bianca Ingrosso, Jocke och Jonna – de får dessa framträdande roller inte för att de kulturellt höjer oss, tvärtom för att de fördummar oss samtidigt som de kränger företagsprodukter. Detta förstärker det kommersiella tänkandet rakt genom hela kulturen.

Anti-vithet

Kulturen har smutsats ned tack vare gospeln om anti-rasism, vilket egentligen när man nagelfar den är anti-vithet. Forskningen kommer inte undan utan tvärtom. Det är ofta där dessa dumheter flödar från. Dick Harryson försöker rättfärdiga invandringen genom att skriva en bok om folkförflyttningar som skett genom historien. Även om det han skriver kanske inte är osant så är hans mål att skapa en rotlöshet. Intressant nog kan man vända på det, om nu folkförflyttningar sker hit, kan de inte då flytta tillbaka samma väg de kom? Det har genom historien funnits folk som fått flytta för att andra folkslag har fått nog av dem.

Vår identitet har alltså medvetet slagits sönder på varje fält och detta skapar en sådan rotlöshet att vi i princip är bojar som guppar runt efter vinden på ett världshav. Detta gör att våra fiender och även de som söker förändra oss utan problem kan göra det. Folket styrs likt får. Det krävs i stort sett bara en mediekampanj och fåren börjar bräka med. Är inte BLM-rörelsen det allra bästa beviset på detta? Först gällde coronapandemin och vikten av att inte samla sig, sedan gällde detta helt plötsligt inte längre så att fåren kunde demonstrera som de blivit tillsagda till.

Denna degenerering i folket kommer till slut bli vår undergång. Andra folk som inte sysslar med en sådan kommersiell rotlös kultur kommer att konkurrera ut oss. Är inte talibanernas maktövertagande i Afghanistan ett utmärkt exempel på detta?

Det allra sista jag hade tänkt att ta upp är styrka och enighet genom att ge ett exempel.

Vilken grupp vill ni leva med eller tror vinner en konflikt? De som är rotlösa eller de som har en stark gemensam identitet? Om det är det sistnämnda så är det alltså evolutionärt viktigt att om du inte har en stark identitet nu, så börja skapa en tillsammans med likasinnade – den starkaste identiteten och den som aldrig kan brytas eller bytas är det gemensamma genom blodet.

Mer om detta kommer jag gå in på i den sista delen av den här artikelserien.