KULTUR Saga Sievert från Ungsvenskarna kommenterar debatten om gangsterrapp. I artikeln drar hon paralleller till nationalsocialisternas bekämpande av ”entartete kunst”.

Fenomenet ”gangsterrapp” har hamnat på tapeten igen sedan den svenske gangsterrapparen Nils ”Einár” Grönberg sköts till döds.

Saga Sievert från Ungsvenskarna i Skåne kommenterar idag debatten i tidningen Bulletin. Hon inleder artikeln med att konstatera att de så kallade ”gangsterrapparna” själva är grovt kriminella och gärna sprider den livsstilen till andra ungdomar via sin musik.

Hon beskriver hur rapparna agerar rekryterare åt de kriminella gängen och att musiken därför bör bojkottas av samhället. Inte en alltför ovanlig tagning.

Men sedan följer något oväntat, Sievert gör en historisk parallell till Tredje riket:

På 30-talet i Tyskland myntade nationalsocialisterna begreppet "entartete Kunst", urspårad konst. I det fallet användes begreppet för att kunna förbjuda viss konstströmning som nationalsocialisterna uppfattade som misshaglig. Hit räknades modernistisk och avantgardisk bildkonst, inom musiken stämplades jazz på ett liknande sätt. Man kan säga att det i princip var en politiskt kulturell censur.

Därefter fortsätter skribenten att rättfärdiga förbud mot kultur som hon menar agerar samhällsskadligt.

Det är en klok parallell hon drar Sievert, men det kan också vara det sista hon skriver som medlem i Ungsvenskarna. Det tror i alla fall jag.

Moderpartiet Sverigedemokraterna ser inte med blida ögon på sådana här skriverier. Att ens referera till Tredje riket på ett neutralt, eller kanske till och med på ett försiktigt positivt sätt, kan säkerligen leda till uteslutning.

Att den unga svenskan beskriver tyskarna som just nationalsocialister, istället för det judiska nidordet ”nazister”, kan bara det höja på mångas ögonbryn. Men att uttrycka sig positivt om NSDAP:s sakpolitik blir nog dödsstöten för SD.

Om det nu blir så att Sievert blir utsparkad från ungdomsförbundet ska hon veta att det finns sundare alternativ. Om jag får gissa så tror jag att hon inte bara är trött på gangsterrappare specifikt, utan mångkulturen i största allmänhet.

Jag tror inte att Sievert innerst inne tycker om den liberala demokratin som pådyvlar oss kulturmarxism och folkutbyte, utan att hon snarare hade föredragit ett nationalsocialistiskt samhälle.