USA. Företaget Matell förlorar pengar efter att de lanserade överviktiga barbiedockor och invandrar-barbies. Försäljningen har inte gått så här dåligt på 23 år, rapporterar företaget.

Företaget Matell, som producerar de kända barbiedockorna, lanserade tidigare i år en serie överviktiga barbiedockor efter att ha blivit anklagade för att skada självkänslan hos unga flickor genom att producera både smala, blonda och vita dockor.

Utöver lanseringen av de nya överviktiga dockorna, kallad för ”Curvy Barbie”, släppte de också en serie av barbiedockor med olika etniciteter. Gemensamt för de två är att försäljningen började gå dåligt.

Barbieförsäljningen ska inom loppet av första kvartalet av 2017 ha sjunkit med 15 procent. I fredags förra veckan rapporterade företaget att försäljningssiffrorna inte varit så här dåliga på 23 år.

Källor:
Barbiesalget stuper – ingen vil ha innvandrer- eller tjukkas-Barbie
Surprise: Girls not Interested in New Fat-Ass Barbie Dolls


  • Publicerad:
    2017-04-28 10:30