MÅNGKULTUREN. Kalmar kommuns flyktingenhet köpte stora mängder reklamprylar direkt från Kalmar FF-profilen Billy Landsdownes bolag.

Socialdemokraten och rasfrämlingen Dzenita Abaza invigde flyktingenhetens Integrasatsning (Bild: Kalmar kommun).

När Kalmar kommuns enhet Flykting och integration hösten 2018 invigde sitt flyktingmottagarprojekt Intergra vars uppdrag är att hitta bostäder och arbeten åt ”flyktingar” som valt att flytta till Kalmar, spenderade man 63 188 kronor på festligt reklammaterial för att lansera sin flyktingtjänst och sig själva.

Någon upphandling av materialet skedde inte. Det köptes direkt från Kalmar FF-profilen Billy Landsownes bolag Billy Lansdowne i Kalmar AB. Produkterna var inte direkt billiga; de 1 000 ballongerna kostade till exempel 3,50 kronor styck plus moms.

Hillevi Österbo som är verksamhetschef för Arbete och Välfärd och överordnad chef för flyktingenheten erkänner att upphandlingen inte gått rätt till men har inte tagit reda på hur lagen kringgåtts eller varför.

— Jag kan inte i detta fall svara på varför så inte har skett, men det måste säkerställas att det sköts i framtiden.

Österbo säger sig ha ”svårt att bedöma” om kostnaden för marknadsföringen av Integra var motiverad.

— Det var en engångshändelse kopplat till invigningen och uppstarten av Integra. Vi drar lärdom av detta och skulle den här typen av inköp vara aktuella framöver ska vi självklart följa de upphandlingsregler som finns, säger Österbo till Östra Småland.

Källa:
Flyktingenhet köpte reklamprylar för 63 tusen kronor


  • Publicerad:
    2019-07-25 12:50