INRIKES Rekylverkan från tidigare sänkningar förklarar den gångna månadens matprishöjningar enligt Matpriskollens vd, som flaggar för dyrare chokladprodukter och tror på en kommande ljusning med en inflationstakt sänkt till 2 procent.

En undersökning genomförd av den oberoende sajten Matpriskollen visar att matpriserna i Sverige under oktober månad steg med 0,3 procent jämfört med föregående månad. Detta efter att de legat stilla i några månader. Undersökningen av över 43 000 produkter hos samtliga större kedjor ger vid handen att var tredje vara prishöjts.

Företagsvis toppar Ica oktobers prishöjningslista med sina 0,4 procent, följt av Coops 0,2 procent och Hemköps 0,1, medan priserna låg fast hos Willys och Citygross.

En rekyl

— Mycket sticker iväg i pris nu, kommenterar Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur sitt företags aktuella undersökning till tidningen Dagens Industri.

Under några månader prissänktes bland annat mejerivaror och grönsaker. Nu höjs priserna på dessa.

— Det är en rekyl, förklarar Mazur som samtidigt betonar att olika orsaker till höjda priser kan gälla för olika produkter. För till exempel juice och olivolja, har vi att göra med missväxt. Där har världsmarknadspriserna skjutit i höjden.

– Det tar lite tid, men till slut slår det igenom. Och när det höjs så höjs det väldigt mycket, fortsätter han.

Juice har gått upp i pris med flera kronor paketet och olivoljan har prishöjts än mer drastiskt än så.

Medan världsmarknadspriset för kakao höjts avsevärt, har chokladprodukter generellt inte blivit dyrare på sistone. Vi kan dock enligt Matpriskollens vd vara lugna för att så kommer att ske – även om exakt tidpunkt för det är svår att förutspå.

De nu aktuella prishöjningarna är dock blygsamma jämfört med dem för ett år sedan. Det hänger samman med den extrema inflationen vintern 2022-23. Idag förutspår Mazur att inflationstakten faktiskt inom en relativt snar framtid kan komma ner till Riksbankens efterfrågade 2 procent.

— Alla faktorer som samverkade då priserna steg så snabbt gör inte det längre.

Mörka moln saknas dock sällan helt på ”prishimlen”. Den där tioprocentiga prissänkningen i somras på en lång rad mejeriprodukter åts snart till stor del upp av prishöjningar, konstaterar Matpriskollens vd Ulf Mazur.