MUSIK. Nordfront presenterar denna vecka musik från äventyrsfilmen Conan Barbaren.

Veckans låt

Klockan 20:00 varje fredag uppmärksammar Nordfront en låt för att sprida sund och intressant kultur till våra läsare. Har du förslag på musik du tror skulle passa som Veckans låt? Kontakta kulturskribenten Daniel Olofsson på daniel.olofsson@nordfront.se.

Basil Poledouris var en grek-amerikansk kompositör som gjorde omkring 70 musikverk för film och TV under sin karriär. Han är känd för sin storslagna och kraftfulla musikaliska stil i filmer som Robocop, Starship Troopers och Jakten på röd oktober men han gjorde även musik till mindre allvarliga filmer som Hot Shots, Crocodile Dundee och Serial Mom. Poledouris dog i sviterna av cancer 2006 blott 61 år gammal.

Under sin uppväxt i Kansas spenderade han mycket tid i den grek ortodoxa kyrkan, och började vid en tidig ålder spela piano. Han tyckte om kyrkokörerna och filmmusik. Redan som ung tog han inspiration av en annan kompositör, Miklós Rózsa, som också är känd för filmmusik till storslagna äventyrsfilmer. Han gjorde exempelvis musiken till Jungelboken, Ivanhoe och Ben-Hur för att nämna några.

Basil Polodouris med en minikopia av ett svärd ur Conanfilmen.

Basil Poledouris studerade film och musik i Californien under sextiotalet, han gjorde några kortfilmer och medverkade i några mindre roller i science fiction serien Star Trek innan han började skriva filmmusik.

I Star Trek fick han ofta spela den ödesdigra birollen som besättningsman i röd tröja (alla som sett Star Trek vet att de i röd tröja oftast dör).

Poledouris spelade även ondskefull klingon och gjorde även en mindre roll som nazist i det mycket speciella avsnittet Patterns of Force.

Basil Poledouris i Star Trek.

Musikstycket vi har valt att spela denna vecka är öppningsmusiken till Conan Barbaren från 1982, Anvil of Crom-Riddle of Steel. Just denna version framfördes den 22 juli av The Andalucian Philarmonic Orchestra & Chorus vid Ubeda Film Music Festival  2006 i Spanien och dirigerades av Basil Polodouris själv. Detta är den enda gången Conanmusiken har uppförts live. Polodouris avled 4 månader senare.

Filmskaparen John Milius ville att filmmusiken skulle vara som en opera utan sång och Poledouris skapade musik till alla scener i filmen, närmare två timmar, med hjälp av en 90 instruments orkester och en kör med 24 sångare. Musiken är väldigt målande och stämningen byggs i det här stycket upp enormt med hjälp av Polodouris kraftfulla musik.

Läs mer om Conan här:

Veckans låt spelas i öppningsscenen när den onda krigsherren Thulsa Doom rider in i Conans by och slaktar byinvånarna och bränner ner husen.Thulsa Doom startar senare en kannibalisk ormdyrkarsekt men möter givetvis rättvisan när Conan listar ut vem han egentligen är.

Thulsa Doom, skurk som senare blir ormkultsledare och kannibal.

Att den onda och degenererade skurken är just kannibal är lite aktuellt med tanke på dagens miljöhysteri och diskussionerna om att vi kanske borde börja äta just människokött för miljöns skull.

För 40 år sedan, när Conanfilmen kom ut, var världen fortfarande någorlunda normal och att äta varandra ansågs ondskefullt och fullständigt otänkbart, iallafall för oss i den civiliserade delen av världen. Nu är detta tydligen något vi borde överväga om man ska tro beteendevetare och miljöexperter. Detta diskuterades nämligen på mässan för framtidens mat, Gastro Summit där beteendevetaren Magnus Söderlund luftade idén att vi kanske borde bli kannibaler för att rädda miljön. Enligt Söderlund finns det det många tabun kring detta som är svåra att bryta i ”vår tid”.

Man vågar knappt tänka på vart vi skulle kunna hamna om detta vansinne får fortsätta i 40 år till. Vi kanske hamnar i en tid som liknar Conans hyboriska tidsålder med skillnaden att kannibalism inte är något som är ”tabu”. Det kanske är det som är målet med hela detta galna samhällsexperiement, att vi alla ska bli totalt förvildade och bara se varandra som vandrande måltider?


  • Publicerad:
    2019-09-13 20:00