MOTSTÅND När de mest trogna och hängivna kunderna höjde sina röster, krävde rättning och ställde Harley-Davidson inför ett ultimatum, såg mc-tillverkaren ingen annan råd än att lyda dem.

Medier av olika kulör rapporterar om att mc-tillverkaren Harley-Davidson (HD) nu tillkännagivit övergivandet av sina riktlinjer rörande DEI (mångfald, jämlikhet och inkludering). I mainstreammedier heter det till exempel att företaget ”hamnat i skottgluggen för högerextrema grupper” som inte tolererar företagets ”antagna demokrati-policyer” .

Till dessa mediers fasa inledde nämligen ett antal i varierande grad systemkritiska grupperingar och medier med mc-intresse en kombinerad köpbojkott och opinionskampanj syftande till att få HD att överge dessa på kulturmarxism baserade riktlinjer, vilka en klar majoritet av företagets kunder antas ta avstånd från.

Valet borde inte ha varit svårt

Det enda sannolika alternativet för mc-företaget till att kasta de politiskt korrekta riktlinjerna överbord, tros ha varit att tvingas bevittna sina normalt entusiastiska kunder omvandlas till fiender, samt att få stå och iaktta sin egen kräftgång mot konkurs. När allvaret i situationen stod klart för företaget, agerade man trots allt snabbt, tveklöst och radikalt. På X skrev man:

Vi är bedrövade över den negativa tonen på sociala medier, som tycks syfta till att splittra Harley-Davidson-gemenskapen. Som företag tar vi detta på största allvar och ser det som vårt ansvar att bemöta kritiken med tydlighet, handling och saklighet.

I samma uttalande förklarade Harley-Davidson att man lagt ned sitt program DEI för ”mångfald, jämlikhet och inkludering”.

Anställningskvoter hade avskaffats och man hade slopat kraven på leverantörers mångfald. Från och med nu skulle företagets program för personalutveckling till hundra procent inriktas på yrkesmässig utveckling och ingenting annat.

Företaget utfäste sig dessutom att omvärdera samtliga sina sponsoravtal och samarbeten i enlighet med ovan beskrivna omorientering. All personalutbildning kommer, garanterade man, framöver att omfatta endast det som är juridiskt nödvändigt.

Stridens frontsoldater

Vad och vilka fick då Harley-Davidson att ta dessa steg? Svaret blir:

Kritiken från en ståndaktig kundskara med traditionella värderingar, där vissa tog sina protester något längre än andra. Ett exempel på sådan ”viss” person är youtubern Columbia War Machine som härförleden förevigade hur han i en protestaktion genom långvarig beskjutning med sina automatvapen förvandlade sin egen Harley Davidson till en askhög. Detta för att som en sann entusiast sätta press på det företag som tillverkar en produkt som han och hans likasinnade älskar, men som nu enligt honom svikit alla sanna amerikanska ideal. Och kämpen förmedlar under sin beskjutning en hel del visdom i sin verbala uppgörelse med ”wokeness” och ”DEI”.

Det här är ett av de företag som utgör Amerikas ryggrad. Bara genom att säga namnet Harley Davidson börjar du tänka på den amerikanska flaggan. Det är patriotiskt. Men det otänkbara har hänt. De har fått en woke vd, som gör allt han kan för att försöka förändra det här företaget. Inte till det bättre, utan efter upprättad woke-agenda.

Harley-Davidson meddelar på sin hemsida att man lägger ned samtliga sina så kallade mångfaldsprojekt – och även överger sitt deltagande i självaste skamparaden kallad Pride.

Det tillnyktrade företaget förklarar att man framöver uteslutande kommer att fokusera på att utveckla sin motorcykelverksamhet.