FOLKUTBYTET Påven Franciskus använde i veckans söndagspredikan sitt kanske starkaste språk hittills när han fördömde Europas ”skandalösa avvisande av migranter”.

Nordfront skrev nyligen om Påve Franciscus slutsats att den rådande massinvandringen till Europa från tredje världen skulle höja ”den intellektuella nivån” i vår världsdel. Den redogörelse för samme påves förvirrade söndagspredikan, som här följer, kan motiveras med alla de miljontals européer för vilka hans ord är lag.

— Exkluderingen av migranter är skandalös. Ännu mer är den kriminell – den dödar dem mitt framför våra ögon, mässade påven på söndagen i en predikan späckad med väl förberedda kommentarer.

— Och det är så Medelhavet har blivit den största kyrkogården i världen, fortsatte han och tillade:

— Att utesluta migranter är äckligt, syndigt och kriminellt, för det innebär att man inte öppnar dörrar för de behövande.

Koncentrationsläger och slaveri

— Nej, vi utesluter dem inte, vi skickar iväg dem, imiterade påven sedan och tillfogade att de ”i verkligheten skickas till koncentrationsläger, där de utnyttjas och säljs som slavar.”

— Bröder och systrar, låt oss idag påminna om dessa migranter, särskilt de som är döende, uppmanade han, och fortsatte:

— Och de som kan komma in, välkomnar vi dem som bröder och systrar – eller utnyttjar vi dem?”

I sin predikan ålade påven alla åhörare att motstå ”frestelsen att låsa in oss själva i självupptagenhet och bara tänka på våra egna behov.”

— Låt oss fråga oss själva om vi verkligen bygger samhällen som är öppna och inkluderande för alla, föreslog han och uppmanade alla att alltid vara ”välkomnande” och ”inkluderande” gentemot ”dem både nära och fjärran” – och detta ”inte bara i ord, utan med konkreta gester”.

En värld där ingen är utlänning

— Den migration som för närvarande äger rum i Europa orsakar stort lidande och tvingar oss att öppna våra hjärtan … fastslog Franciscus, för att avslutningsvis hänvisa till exemplet med nyligen helgonförklarade Giovanni Battista Scalabrini, som enligt påven drömde om ”en värld och en kyrka utan barriärer – där ingen är utlänning.