TEKNIK Den av Afghanistans talibaner framtagna superbilen Mada 9 har idag en 1.8 liters Toyota IZZ-FE, som förutspås framöver komma att ersättas av en ännu kraftfullare elmotor.

Det lär vara få som i en fri associationslek förknippar något av begreppen superbil eller teknisk utveckling med fenomenet talibaner. Men vad hjälper nu det, när de senare med sin karaktäristiska beslutsamhet i smyg arbetat fram och faktiskt redan hunnit smyglansera sin Mada 9 – som förväntas sätta lite fart på ekonomin i det fattiga bergslandet och placera Afghanistan på den globala ekonomi-arenan, samtidigt som välvilliga, ja rentav beundrande blickar för en gångs skull skulle vändas mot talibanerna själva.

I den ”näringslivsinriktade” nättidningen DAGENS PS presenteras Mada 9:s tekniska data. Bilen framdrivs för dagen av Toyota-motorn IZZ-FE, som funnits med på marknaden sedan 2007. Med sina 1,8 liter och 132 hästkrafter kan den ses som ett litet kraftpaket.

Talibanerna har emellertid för avsikt att tillse att deras värstingbil på lite sikt blir helt elektrisk. Inte minst för att den nuvarande motorn- hur vass den än må vara i ett ”normalbilssammanhang” – dock inte skänker någon större tyngd åt Mada 9:s status som superbil.

Denna taliban-värstingbil har bakhjulsdrift och är till skillnad från några andra superbilar framtagen av en afghansk yrkeshögskola tillsammans med designstudion Entrop, belägen i landets huvudstad Kabul.

Mada 9 uppges officiellt ha respektingivande fem år av utvecklingsarbete bakom sig. Den kommer härnäst att förevisas på olika bilmässor i världen. På internet cirkulerar en rad videor om bilen. Information rörande hur många exemplar av superbilen som planeras tillverkas, eller hur mycket den kommer att kosta, lyser dock där med sin frånvaro.

Vad namnet Mada beträffar, så saknas detta ord i Afghanistans officiella språk dari – men finns i arabiskan, där det betyder ”punkten längst bort”.