KOLLEKTIVTRAFIK När hon skulle lämna sin elsparkcykel startade bussen, och under den följande färden fick hon kämpa hårt för att inte ramla ut. Två veckor senare skulle hon hämta sin cykel, som denna gång glidit allra längst in…

Vid två skilda tillfällen har buss 676 startat med Anette, 53 kvar i bagageutrymmet.

— Jag ropade och skrek därinne, säger hon till Aftonbladet.

Bussarna som trafikerar linje 676 mellan Stockholm och Norrtälje är utrustade med ett bagageutrymme, vars enda dörr vätter mot utsidan. Utrymmet är generöst tilltaget och lämpar sig för cyklar, kartonger och större väskor. Här har Anette brukat lämpa av sin elsparkcykel vid jobbresor. Det har hon slutat med. För en tid sedan startade nämligen bussen oväntat just när hon höll på att lämna sin cykel.

— Jag öppnade, klev upp på trappsteget och sträckte mig för att lägga in den när jag känner att bussen åker i väg. Då är jag alltså i bagageutrymmet, berättar hon för Norrtelje Tidning.

Dörren till utrymmet stod på vid gavel och risken för att hon skulle ramla ut var uppenbar.

–Jag tänkte att jag måste ut så jag ropade och skrek där inne, men bagageutrymmet är långt bak, så det hörde inte föraren. Jag bankade och slog på bussen samtidigt som jag hoppade av i farten, förklarar hon i Aftonbladet.

Detta inträffade när bussen hade nått utfarten till E18, och först nu kunde föraren konstatera sakernas tillstånd.

— Den [bussen] stannade tvärs över vägen så jag kunde kliva på igen, men jag ville bara lämna bussen och ta mig till jobbet.

Två veckor senare skulle Anette efter en problemfri bussresa hämta sin elsparkcykel från bagageutrymmet. Hon berättar:

— Jag var ändå lite förberedd eftersom jag levt i skräck sedan första gången det hände, men när jag skulle hämta elsparkcykeln insåg jag att den kasat längst in i utrymmet så jag behövde krypa in. När jag var allra längst in, kände jag hur bussen började åka.

Den här gången reagerade hon blixtsnabbt och hann ta sig ut innan bussen fick upp farten. Nu har hon bestämt sig för att inte nyttja det här utrymmet mer.

— Inte förrän jag vet de säkrar upp med ett system som gör att det inte längre är farligt för resenärer. Jag ska försöka ta med sparken inne i bussen, men vet inte om jag får det. Jag kanske får bråka med chauffören, det återstår att se.

Ser inget sätt att förhindra att det händer igen

Trafikoperatören Transdev kommenterar genom pressansvarige Stefan Johansson de incidenter som Annette fått uppleva:

— Det är verkligen inget som ska kunna hända egentligen. Direkt när vi fick veta det här tog vi kontakt med Volvo för att se hur vi kan underlätta för förarna så att de får en signal i förarhytten när dörren inte är stängd, säger han till Aftonbladet.

På frågan om hur detta kunnat hända två gånger inom loppet av två veckor, svarar han:

— Det är två tillfällen bussen kört i väg och ett par tillfällen till vi vet om, där luckor varit öppen när bussen åkt i väg. Det är så på bussarna att passagerarna sköter lastningen och lossning – föraren är aldrig ur bussen.

Han ser inte förarens närvaro vid lämning och hämtning av bagage som en självklar lösning på problemet:

— Det är en lösning som man kan fundera på, men det kommer att påverka tidtabellen om föraren ska kliva ur och öppna för väskor. Då blir det helt andra tider och det drabbar också passagerare i slutändan som vill komma fram så fort och smidigt som möjligt.