STOCKHOLM Liberalernas borgarråd i Stockholm Jan Jönsson klär ut sig till en kvinna och läser sagor för barn i en ny reklamkampanj riktad mot ”högerpopulister”. ”Sagor är inte farliga för barn”, säger Jönsson i klippet.

Det är inte transors sagostunder för barn som är farligt utan ”högerpopulism”. Detta är budskapet i en ny reklamfilm som Liberalerna i Stockholm har producerat. I reklamfilmen har L-toppen Jan Jönsson, som är partiets borgarråd i huvudstaden, klätt ut sig i kvinnokläder och läser sagor för barn i vad som framstår som ett bibliotek

— Sagor är inte farligt för barn. Det är inte dragqueens heller. Men populism och intolerans – det är farligt för barn. Och för vuxna, säger Jönsson.

I riksdagen är det framförallt Sverigedemokraterna som varit kritiska mot de sexualiserade sagostunderna – ett parti som Liberalerna har ett regeringssamarbete med.

— De kommer inte att ge sig för än hela världen är lika grå och trist som deras. Det här är en tid när vi behöver mer glitter, kärlek och regnbågar, säger Jönsson vidare i klippet.

Jan Jönsson var en av Liberalernas mest högljudda kritiker mot att partiet ingick i ett regeringssamarbete med bland annat SD efter förra valet.

— Ingen kan säga att de här förslagen är liberal politik. Men det är priset man betalar om man vill sitta i regering med ett väldigt stort nationalistiskt parti, sa han efter att Tidö-avtalet presenterats.

Att udden med kampanjfilmen är riktad mot SD bekräftar Jönsson också i en intervju med DN. Han kräver nu att fler inom partiet markerar mot ”populism” inom Tidö-samarbetet.

— Jag vill se att man går ut och markerar varje gång det sker överträdelser. Gör man det bara en gång och är tyst när det sker igen, då är risken att man legitimerar det här, säger han.