Kustbussen i Norrland blev häromdagen tio minuter försenad på sträckan Luleå – Umeå på grund av en nyinflyttad familj livsnjutare som var försenade från Boden. Något som inte uppskattades av busschauffören, som fick förklara sin sena ankomst vid nästa hållplats.

service2

Marita Lundgren, chef på arbetsförmedlingen i Skellefteå, som är en daglig busspendlare blev alldeles förskräckt när busschauffören vid nästa hållplats fick förklara för de nya passagerarna via mikrofonen att bussen var försenad. Detta eftersom han fick invänta ”några nysvenskar som skulle hälsa på släktingar i Västerbotten”, men som inte behagade att vänta på nästa buss. Händelsen verkar ha varit grädden på moset för chauffören som förklarade att ”de här nysvenskarna är ju tydligen viktigare än oss svenskar. De är prioriterade och mera värda än er som jobbar på universitetet. Kanske det är så att de är mer värda än oss svenskar.”

Marita Lundgren reagerade då starkt och visade, vad hon verkar tycka, är civilkurage och tillrättavisade busschauffören genom att förklara att så här behandlar man inte människor som fått fly från sina hemländer. Slutligen informerades busschauffören om att hans chef skulle bli kontaktad. Något som enligt Lundgren fick chauffören att be om ursäkt.

”Vardagshjälten” Lundgren uppger till tidningen Norrländska Socialdemokraten att om busschauffören får behålla sitt jobb bör han undervisas i värdegrundsfrågor. ”Låt honom besöka en flyktingförläggning och träffa de som bor där öga mot öga”, säger hon och hoppas innerligt att den ”nysvenska” familjen inte kunde ett ord svenska.

Lars-Åke Wågström, affärschef på Veolia Transport, hyllar Marita Lundgrens insats och tycker att det är skönt att någon uppmärksammade händelsen. Han menar att busschaufförens ord strider mot företagets värdegrund och säger till NSD att ”det som hänt får aldrig upprepas”.

En person som Nordfront har varit i kontakt med blev väldigt upprörd över fallet och kontaktade därför Kenneth Johansson, tillförordnad verkställande direktör för Länstrafiken i Norrbotten, för att få svar på några frågor. Johansson uppgav i det telefonsamtalet att det inte är något konstigt med att bussen får vänta tio minuter på försenade passagerare. Det är helt enligt företagets policy, påstod Johansson. Så nästa gång någon norrlänning blir försenad och är på väg att missa bussen är det alltså bara att ringa sambandscentralen och förvarna!


  • Publicerad:
    2013-01-23 20:35