POLITIK År 2025 kommer bilar som drivs av bensin och diesel att vara förbjudna i Stockholms innerstad. Miljöpartiet anser att åtgärden är nödvändig.

I den planerade miljözonen kommer endast elfordon och fordon med låga utsläppsnivåer att vara tillåtna.

Stockholms trafikborgarråd, Lars Strömgren från Miljöpartiet, säger att man ”anser att detta är nödvändigt.”

Syftet med detta förbud är att driva på övergången till mer miljövänliga fordon, minska bullernivåerna och förbättra luftkvaliteten.

— Idag påverkar Stockholms luft spädbarn negativt genom att minska lungkapaciteten och leder till förtida dödsfall bland äldre. Det är en helt oacceptabel situation, tillägger Strömgren.

Miljöpartiet, som har drivit igenom beslutet, hänvisar även till en studie från Karolinska Institutet som visar att barn som växer upp på gator med höga utsläppsnivåer i Stockholm har nedsatt lungfunktion redan vid sex månaders ålder.

Det område som omfattas av miljözonen är 20 kvarter stort och täcker cirka 180 000 kvadratmeter.

Eftersom gatorna inom zonen har omfattande gång- och cykelbanor, anser man att detta område är mindre beroende av privatbiltrafik.

Samtidigt påpekar kritiker, som Nike Örbrink från Kristdemokraterna, att detta kan påverka näringslivet och besöksnäringen negativt och kräva polisinsatser för att upprätthålla reglerna.

Miljöpartisten Strömgren menar att detta är en sporre för näringslivet att samordna och minska antalet fordonstransporter.

Det kommer att finnas undantag från reglerna för fordon som används inom vård och omsorg, säkerhet och samhällsservice.

Förändringen kommer att införas stegvis med start från den 31 december 2024. Transportföretagen anser dock att omställningen går för fort och att den svenska transportsektorn redan är en av de renaste i världen med en minskning av utsläppen med 34 procent sedan 2010.

Under andra halvåret 2025 kommer Stockholms stad att fatta beslut om att utvidga området ytterligare som en del av målet om en utsläppsfri innerstad fram till 2030.