Tomat-attentat mot utrikesministern i riksdagen
2024-10-03 23:55
POLITISK KORREKTHET. Med föregivna syftet att ge filmen ”en passande social kontext” har komedin Det våras för sheriffen tillfogats ett förord där tittarna instrueras om vem som är god och vem som är ond.
Streamingtjänsten Home Box Office Max (HBO Max) levererar nu den kända komedin Det våras för sheriffen (Blazing Saddles) från 1974 av Mel Brooks med ett inledande politiskt korrekt förord där man bland annat förklarar begreppet satir för tittaren.
”Ännu ett försök ta död på ett konstverk med politisk korrekthet” kommenterar Russia Today (RT) ingreppet.
Den som känner för att sitta ner och skratta åt den lätt giftiga komedin Det våras för sheriffen, måste nu genomlida att bli tilltalad som en lågstadieelev.
Tidigare har det romantiska dramat Borta med vinden försetts med en inledning som varnar tittarna för att en film som utspelar sig under det amerikanska inbördeskriget kan innehålla karaktärer som inte helt lever upp till dagens standard för så kallad wokeness.
Nu har alltså även en klassisk westernkomedi försetts med en liknande politiskt korrekt ”friskrivningsklausul” .
Den nu drabbade filmen är alltså Det våras för sheriffen – en satir om en svart sheriff (Cleavon Little) och en försupen revolverman (Gene Wilder) som tillsammans skildras bekämpa både rasfördomar och tågrånare i en sunkig gränsstad.
Själva filmen är en och en halv timme lång, men lyssnaren får planera för tre extraminuter så att Turner Classic Movies konferencier jämte universitetslärare i Film och medier vid University of Chicago Jacqueline Stewart kan förklara hur satir fungerar:
Som beskrivningen av händelseförloppet antyder är temat ras centralt i Det våras för sheriffen. Och filmen genomsyras av såväl rasistiskt språk som rasistiska attityder. Men de som omfattar dessa attityder porträtteras här explicit som inskränkta och okunniga bigotta personer.
Hon fortsätter:
Det riktiga och betydligt mer upplysta perspektivet levereras av huvudrollerna som innehas av Cleavon Little och Gene Wilder.
RT har inga höga tankar om Stewarts förord:
Om du lyckades ta dig igenom hela det där förordet: Nej, du drömmer inte! Hon bokstavligen förklarar bort det komiska elementet i Det våras för sheriffen. Hon kontextualiserar något som redan är kontextualiserat i själva filmen.
På HBO Max förklarar man introduktionen med att den avser att sätta denna film från 1974 i ”en passande social kontext”.
RT avslutar artikeln:
Att lägga till en treminuters triggervarning till ”Det våras för sheriffen” är som att gå till en komediföreställning på teatern, och innan den ”politiskt inkorrekta” komedianten äntrar scenen, intar någon annan densamma för att förklara för dig allt som du kommer få höra och vad du bör känna inför det. Spelar ingen roll hur roliga skådespelarna visar sig vara, vilken vuxen person kommer att skratta efter att ha blivit behandlad som ett barn – och fått betala för det?
Nedan följer två bland många skarpa kommentarer på Twitter om detta tilltag att placera en politiskt korrekt ”triggervarning” före en filmklassiker:
De talar nu om för oss hur och vad vi ska tänka om filmer vi ser
Den enda inledande varning som behövs till ”Det våras för sheriffen” är:
”Den här filmen gjordes av några briljanta personer på den gamla tiden då människor njöt av att skratta tillsammans istället för att leta efter sådant som kränker dem.”