Skolor och myndigheter kan bli tvungna bli angivare
2024-10-13 20:00
HANDEL. Klädjätten H&M har återigen hamnat i blåsväder. Denna gång är det Robert Aschberg och Aftonbladets ”200 sekunder” som avslöjar att en icke-svensk kvinna behandlas annorlunda än Aftonbladets blonda reporter av företagets personal.
Det är i Aftonbladets återkommande granskningsinslag ”200 sekunder” som juden Robert Aschberg avslöjar att klädjätten H&M behandlar svenskar och icke-svenskar olika.
Enligt anonyma personer som säger sig ha arbetat på H&M ombeds personalen följa efter invandrare som befinner sig i butiken. En av de anonyma H&M-anställda drar slutsatsen att det beror på en ”rasismkultur” på företaget snarare än att man vill försöka minska svinn i form av snatteri.
Aschberg låter även en slöjbeklädd invandrarkvinna samt en blond reporter från Aftonbladet att testa H&M:s policys om returer med dold kamera. H&M:s regler medger att man får byta plagg man köpt även om man saknar kvitto så länge plagget har alla lappar kvar och fortfarande finns i butikens sortiment.
Men medan Aftonbladets reporter ser ut att få byta i varje butik nekas den slöjbeklädda kvinnan att byta samma plagg i var tredje butik.
En av av de tidigare anställda som intervjuas av Aschberg förutspår att det vore en ”katastrof” för H&M om den påstådda ”rasismkulturen” skulle avslöjas.
Men H&M har enligt Aschberg vägrat kommentera anklagelserna eller ens titta på hans smygfilmade material. Aschberg berättar dock i inslaget att H&M skrivit i ett mejl att man ”tar starkt avstånd från all form av rasism och diskriminering”.
Det är dock inte den första ”rasistskandalen” som drabbat klädjätten. Senast i augusti fick man kritik efter att ha sålt mössan ”Nigga Lab Beanie”. 2018 råkade man ut för liknande kritik efter en annons med en afrikansk pojke som bar en tröja med texten ”Coolest monkey in the djungle” och året innan blev det livat när H&M sålde ”förintelsekläder”.
Se Aschbergs inslag om ”rasismen” på H&M på aftonbladet.se.