ANTIVIT PROPAGANDA. Den senaste IKEA-katalogen har på sociala medier kritiserats för att visa väldigt få svenskar och att nästan helt ha rensat bort vita svenska män. Istället uppges huvuddelen av de personer som visas på bilderna vara personer av utomvästlig härkomst.

IKEA-katalogen förändras i takt med att svenskarna trängs undan från sitt eget land. Här ett exemplar från 1970. Skärmbild: Facebook.

IKEA har på senare år gärna ägnat sig åt att i sin marknadsföring bedriva ohämmad propaganda för rasblandning.

Nu kritiseras företaget för att i den senaste katalogen göra ett tydligt ställningstagande för det mångkulturella och feministiska samhället där svenska män och barn nästan helt rensats bort. Många har reagerat på bilderna som till övervägande delen visar rasblandade par, kvinnor och personer av utomvästlig härkomst.

Ikeakatalogen har uppmärksammats på sociala medier där signaturen Viktor Lind uppger att 65 procent av personerna på bilderna utgörs av kvinnor, 70 procent icke-svenskar, 87 procent är utländska barn och att endast 4 procent är vita svenska män medan 10 procent av personerna är mörka eller svarta män.

Signaturen Tobias B konstaterar att ”IKEA gör det igen! Detta är inte reklam. Det är demoralisering av det svenska folket”.

IKEA grundades år 1943 i Sverige av Ingvar Kamprad som då var 17 år. När han dog 2018 var han enligt Bloomberg Billionaires Index världens åttonde rikaste person med en förmögenhet som uppskattades till närmare 60 miljarder dollar.

Numera har företaget sin bas i Nederländerna.

Begrunda gärna hur IKEA-katalogen speglar den ödesmättade förändring som Sverige genomgår, där det svenska folket löper risk att bli i minoritet i sitt eget land för att så småningom kanske helt utrotas:  Här finns katalogens omslag mellan 1951 och 2018 samlade.


  • Publicerad:
    2020-08-16 15:05