JUDISK MAKT. Facebook har upptäckt israeliska omfattande valpåverkanskampanjer på sin plattform, men är ovanligt förtegna om situationen.

Med falska och bedrägliga Facebook-konton har Israel under många år bedrivit omfattande valpåverkanskampanjer i länder i Afrika, Latinamerika och Asien.

Kampanjerna har syftat till att ”förändra verkligheten i enlighet med klienters önskningar”.

Facebook har stängt 65 konton, 161 sidor, 32 grupper, 12 evenemang och fyra Instagramkonton som opereras från Israel.

Motiveringen är att dessa har ägnat sig åt ”koordinerat bedrägligt beteende”.

En del av de stängda sidorna hade så många som 2,8 miljoner följare. Tusentals användare har uttryckt intresse av att delta i evenemang, även om Facebook inte känner till huruvida evenemangen verkligen ägt rum eller inte.

De falska kontona spred falska nyheter. Kontona maskerades som tillhörande lokalbefolkning och lokala nyhetsförmedlare. Genom dessa publicerades smutskastningskampanjer mot kandidater i lokala val som judarna inte ville ha valda. De spred också falska ”läckta” uppgifter i syfte att förstöra politikers arbeten och karriärer.

Judarna har investerat stora mängder pengar och tid i dessa påverkanskampanjer. Beträffande annonsering handlar det om 812 000 dollar under de senaste sju åren i valutorna dollar, shekel och real.

Detta går att jämföra med den internationella ”ryska valpåverkansskandalen” på det amerikanska presidentvalet 2016, då Rysslandfientliga medier hävdade att Ryssland hade spenderat 100 000 dollar på ”ryska botar” för att se till att Donald Trump skulle vinna valet; något som senare bevisades vara lögner.

Det judiska företaget Facebook har dock inte varit särskilt meddelsamma med detaljer om den omfattande israeliska valfusksverksamheten, jämfört med tidigare utrensningar av konton och sidor.

Enligt ryska RT beror detta troligen på att skurkarna i detta fall inte har kopplingar till Ryssland eller Iran, samtidigt som Facebook kontinuerligt samarbetar med den israeliska regeringen för att radera politiskt obekvämt innehåll på den sociala plattformen.

— Individerna bakom detta nätverk försökte dölja sina identiteter, säger Nathaniel Gleicher som är chef för internetsäkerheten på företaget. Men han vägrar ”spekulera” kring deras motiv annat än att de ”kan vara kommersiella eller politiska eller ha andra strategiska mål.”

Falska anklagelser mot Ryssland — var det Israel som valde Trump?
En del av det manipulativa materialet kan spåras till ett ljusskyggt israeliskt företag som heter Archimedes Group, som öppet skriver på sin hemsida att de kan ”förändra verkligheten i enlighet med våra klienters önskningar”.

Denna slogan, noterar RT, är märkligt lik mottot för ett annan israeliskt företag som ägnar sig åt att manipulera sociala medier, Psy-Group, vars motto är ”Forma verkligheten”.

Det senare företaget tvingades läggas ned när det fick sökarljuset på sig under Muellerutredningen för sin eventuella medverkan vid valet av Donald Trump till president.

Det hävdas att Psy-Group sju månader före presidentvalet hade detaljerade planer för påverkanskampanjer på Facebook, men det påstås samtidigt att dessa planer aldrig lyckades sättas i verket.

2012 var juden Elinadav Heymann ledare för European Friends of Israel.

Chefen för Archimedes är juden Elinadav Heymann. Han var tidigare chef för den judiska lobbygruppen European Friends of Israel.

Heymann är enligt RT besvärad av att hans valfusksoperationer nu har blivit kända och har därför bett konsultfirman Neogtiantions.CH som han arbetar för att radera hans CV från deras sida.

Nu skryter Archimedes hemsida genom att i dåtid skriva att ”vårt team antog viktiga roller i många politiska och offentliga kampanjer, bland annat presidentkampanjer”.

De nämner inte om de specifikt påverkade USA:s presidentval för att få Donald Trump vald, enligt vad Muellerrapporen angav att det närbesläktade företaget Psy-Group ”riskerade” att ha kunnat göra.

Källa:
Facebook busts Israeli influence campaign that targeted elections on 3 continents


  • Publicerad:
    2019-05-19 10:00