MEDIA. Public service-radion har länge kämpat med att bredda målgrupperna och öka inkluderingen. Resultatet kallas katastrofalt. Alternativa program tar över.

Sveriges Radio har en dålig publikutveckling. Deras kanal P3 har som målgrupp alla hörande människor mellan 20 och  34 år boende i Sverige. Kanalen har tappat 38 procent av sina lyssnare – på bara tre år. Nu når man bara 13 procent av sin målgrupp.

— Man har tappat hälften av sina lyssnare, berättar Emanuel Karlsten och Olle Lidbom i Mediepodden.

— Om det var ”katastrofalt” lågt att bara nå 38 procent av målgruppen, är det ännu värre nu, säger de.

— Målgruppen gillar inte P3, konstaterar de.

P1 också ett sorgebarn för Sveriges Radio
Situationen för P1, som anger att de som målgrupp har ”intellektuella” är likartad. Nyhetsmagasinet Studio Ett är kanalens flaggskepp.

— Jag blev lite chockad, faktiskt, när jag såg de här siffrorna. 7 000 personer lyssnar på Sveriges ledande aktualitetsprogram, säger en av programledarna.

Siffran gäller för typexemplet måndagseftermiddagens program, och det totala antalet som lyssnat på programmet efter en veckas tillgänglighet.

Det är Sveriges Radios egen statistik från 2018, vilket kan jämföras med Radio Nordfront som under 2018 ofta hade över 10 000 lyssnare per avsnitt.

Statistik över några Radio Nordfront-avsnitt under 2018. Skärmbild: spreaker.com. Klicka för förstoring.

Korta klipp fungerar ännu sämre
Statistiken anger också hur många som lyssnar på SR:s så kallade ”klipp” på nätet. Ett klipp är ett utdrag ur ett längre program, exempelvis med en intervjuad person.

Ett skäl till att man gör korta klipp är att få spridning på sina program i sociala medier, eller att man har en gäst som har många följare i sociala medier, som den personen kan sprida vidare till sina följare.

Det mest lyssnade klippet från P1 under en vecka – angivet klipp hade titeln ”Vilket är ditt ansvar Miller?” – från mitten av februari, har bara 800 lyssnare.

— Det här är ju otroligt, fortsätter Karlsten och Lidbom.

— Vi  talar om Sveriges mest välproducerade ljudradio! utbrister programledarna för Mediepodden.

Alternativmedierna tar över
Civilingenjör och teknologiedoktor Lars Bern som även är styrelseledamot och minoritetsägare i Svenska Dagbladet, säger i en intervju för Swebbtv att det numera är alternativmedia som sköter samhällsrapporteringen.

— Det som har hänt under senare tid har ju varit att mainstreammedia på ett ytterst genant sätt avslöjats med att det är just de som förmedlar fake news, säger Bern som svar på frågan hur han ser på att de alternativa medierna ofta anklagas för fake news.

— Fake news har blivit ett argument från mainstreammedia dit public service måste räknas, för att försöka tysta medier som konkurrerar med dem. De områden som jag behärskar som till exempel miljöområdet; där förmedlar SVT regelmässigt fake news, säger Bern.

— Under de senaste decennierna har den här så kallade Tredje granskande statsmakten upphört att granska makten, och istället blivit en propagandakanal för makten, fortsätter Bern.

Källor:
Mediepodden
YouTube/Swebbtv: ”Fjärde Statsmakten” avsnitt 2 – om SVT
YouTube/Swebbtv: ”Fjärde statsmakten” om SVTs ”Ekdal och Ekdal”


  • Publicerad:
    2019-03-05 10:11