OPINIONSVÄNDNING. Trots engagemang från kändisar och draghjälp från media har den politiskt korrekta kampanjen #VartÄrViPåVäg2016 dunderfloppat.

vart är vi på väg 2016

Dagen efter första april gick ett 50-tal svenska kändisar, artister och politiker ut i en debattartikel på Aftonbladet och protesterade mot de minimala inskränkningar i Sveriges extremliberala invandringspolitik som regeringen tvingats implementera till sommaren. De politiskt korrekta personerna frågade sig ”VartÄrViPåVäg2016” och hoppades att det skulle bli en slogan som skulle ta sig då den lanserades med en egen hemsida och konton på flera sociala medier. Kampanjens genomslagskraft har dock varit ytterst begränsat.

På Twitter har kampanjen bara lyckats samla runt 130 följare, trots att kampanjkontot i sin tur följer 400 personer i ett försök att få dessa att följa kampanjen. Även hashtaggen som använts har floppat då en stor del av inläggen som postas där är folkligt hån mot de kändisar och politiker som propagerar för Sveriges förlegade och omoderna öppna gränser-politik.

En tekniskt välgjord film som publicerades på Youtube har inte ens fått 2 000 visningar på tre dagar och mer än dubbelt så många av de som sett filmen har gett den tummen ner än tummen upp.

På Facebook fick filmen bättre spridning och ska ha setts av en miljon tittare. Av de som sett filmen var det dock endast 11 000 som gillade filmen, uppger Dagens Media.

Kampanjens konto på Facebook har i skrivande stund under 8 000 gilla, vilket kan jämföras med ”Vi gillar olika” som lanserades av Aftonbladet 2010 i protest mot Sverigedemokraternas riksdagsinträde och på bara några dagar fick 500 000 gilla på Facebook. Intresset för politisk korrekthet verkar således vara på utdöende i Sverige.

Se kampanjfilmen som härmar ”På spåret” i ett misslyckat försök att få med sig svenska folket:


  • Publicerad:
    2016-04-05 11:50