En reklamaffisch från ett nöjesbolag, bärandes texten ”exclusive white”, har uppmärksammats som rasistisk av en gymnasielärare i Reftele. Trots att det, med all tydlighet, handlar om exklusivt vita kläder, blev läraren så upprörd över affischens utformning att han rev ner den och valde att kontakta massmedia.

Det är företaget Nöjesbolaget som ligger bakom reklamaffischen för ett disko, vilken bland annat bär texten ”exclusive white”. När läraren Urban Nilsson, från naturbruksgymnasiet i Reftele, såg affischen på skolan blev han så rasande över dess ”rasistiska budskap” att han rev ner den.

I själva verkat är ”exclusive white” ett välkänt nöjesbegrepp som åsyftar att de besökande skall ha helt vita kläder som lyses upp under UV-ljus. Att detta stod förklarat längre ner på affischen bekom inte läraren, som bestämt hävdar att budskapet är främlingsfientligt.

”- När man riktar sig till ungdomar måste man ha lite omdöme. Man skriver inte på det här sättet, det är helt klart rasistiskt!”, säger Urban Nilsson till Sveriges Radio.

Trots att Nöjesbolagets VD Thom Ericsson inte tror att någon kommer misstolka affischens budskap (förutom en paranoid, politiskt korrekt, lärare förstås) skall företaget hålla ett möte för att bli tydligare i sin marknadsföring som riktas mot ungdomar, vilka enligt Ericsson är ”väldigt intagbar för det ena och det andra”.

Fotnot:: Nöjesbolagets VD, Thom Ericsson, har efter att denna artikel publicerats kontaktat Nationellt Motstånds redaktion för att klargöra att han inte tar avstånd från reklamaffischen och att Sveriges Radio förvanskat den intervju som hölls med honom. Läs mer om saken här


  • Publicerad:
    2007-03-29 00:00