Zuckerberg snyggar till sitt företagsimperium med namnbyten
INTERNET • Den judiske vd:n föklarar för sina ”Metamates” att de aktuella namnbytena reflekterar företagets ”förflyttade fokus” – som anses till stor del ha framtvingats av företagets skandalösa hantering av användardata.
Facebooks vd Mark Zuckerberg har informerat sina anställda att de nu kommer att refereras till som ”Metamates” efter att företaget förra året omprofilerade sig från Facebook till ”Meta”.
Zuckerberg tillkännagav förändringen på ett virtuellt möte med personal på tisdagen och publicerade sedan ett Facebook-inlägg där termen presenteras:
”Meta, Metamates, Me handlar om att vara goda förvaltare av vårt företag och uppdrag. Det handlar om ansvarskänslan vi har för vår kollektiva framgång och för varandra som lagkamrater. Det handlar om att ta hand om vårt företag och varandra.”
Anställda vid Facebook refererades tidigare till som Facebookers.
Metachefen Andrew Bosworth – som är avsedd att ta över som företagets huvudchef för teknologi (CTO) i år – berättade på tisdagen för The Verge-reportern Alex Heath att termen ”Metamates” myntades av den amerikanske forskaren Douglas Hofstadter efter att en anställd efterfrågat nya idéer med anledning av företagets omprofilering.
Bosworth avslöjade också att det nya företagets nu lanserade motto ”Meta, Metamates, Me” parafraserar en marin fras som Instagram har använt ett tag, nämligen ’Ship, Shipmates, Self’.”
På sitt virtuella möte med personalen på tisdagen avslöjade Zuckerberg vidare att Facebooks motto ”Rör er snabbt” ska bli ”Rör er snabbt tillsammans”, medan ”Var djärva” ska bli ”Bygg fantastiska saker” och ”Var öppna” blir ”Lev i Framtiden”.’
Facebooks ”Nyhetsflöde” döps om till ”Flöde”. Här kommenterar en talesperson för företaget till det finansiella undersökningsföretaget MarketWatch att ändringen ”bättre reflekterar det diversifierade innehåll som folk ser i sina flöden”.
Förflyttat fokus efter skandal
Facebook Inc – som äger de sociala nätverken Facebook och Instagram, meddelandeappen WhatsApp och det virtuella verklighetsföretaget Oculus – döpte i oktober om sig till Meta Inc, efter att företaget fått erfara en hel del negativ PR med anledning av en rad tillkortakommanden – inklusive Facebooks hantering av användardata i den så kallade Cambridge Analytica-skandalen.
Företaget har sedan detta blamage förflyttat sitt fokus från sitt sociala nätverk Facebook till Metaverse – en ”virtuell värld” under utveckling.