SOCIALA MEDIER. Kampanjer för ”Black Lives Matter” översvämmar sociala medier, även musiktjänsten Spotify bedriver kampanjen. 

Skärmdump: Spotify

Kampanjer för ”Black Lives Matter” har det senaste dygnet översvämmat sociala medier efter att afrikanen George Floyd dog vid ett polisingripande i USA, förra veckan. På sociala medier har flera miljoner människor lagt upp svarta bilder med taggen, #blackouttuesday, detta för att stödja ”Black Lives Matter”.

På Twitter finns i nuläget 1,4 miljoner inlägg taggade med #blackouttuesday och på Instagram finns 21,4 miljoner inlägg med samma tagg. För många har flödet på Twitter, Instagram eller Facebook varit helt fyllt med svarta bilder under dagen.

Även de som öppnat musiktjänsten Spotify under dagen har möts av kampanjen ”In Solidarity: Black Lives Matter”. Samtliga användare av musiktjänsten har fått spellistor med låtar tillagda längst upp på startsidan.

De nya spellistorna innehåller allt från gangsterrapp till jazz, där samtliga låtar framförs av svarta artister. Svarta uppmanas genom musiken att vara stolta över sitt folk och sin kultur. Spotify uppger vidare att man vill använda sin plattform för att ”förstärka Svarta röster och uppmärksamma kampen mot rasism, orättvisa och ojämlikhet.”

Twitteranvändaren Martin har under dagen kontaktat Spotifys kundtjänst för att klaga över spellistorna, som tvingats på alla tjänstens användare.

”Hej, när jag loggar in på Spotify ser jag högst upp ’In Solidarity: Black Lives Matter’. Det är ingen spellista jag lagt till, vill ha där eller tänker lyssna på. Hur får jag bort den från mitt konto? Och varför har den lagts till där från första början? Det där budskapet är inget jag står bakom eller vill betala pengar för, speciellt inte med tanke på den terrorismen BLM sysslar med just nu. /Martin”, skriver användaren till Spotifys kundtjänst.

https://twitter.com/Martin__NF/status/1267837663366782977?s=20


  • Publicerad:
    2020-06-02 20:45