INSÄNDARE. Katarina Gustavsson skriver i den här insändaren om regimens desperata försök att styra folkets tänkande i en politiskt korrekt riktning.

Insändare

Det här är en insändare. Åsikterna som framförs i insändaren behöver inte nödvändigtvis fullt ut delas av Nordfront eller Motståndsrörelsen.

Vill du som läsare av Nordfront tycka till om något i en insändare? Skicka då insändaren till redaktionen@nordfront.se

Jag vill vara den första att hälsa dig välkommen in i framtiden. Förändringar sker och har redan skett på många olika sätt. Idag är du rasist om du drar ett judeskämt, tror på raser eller tror på att de finns någonting som är svenskt. Det behövs faktiskt inget mer än så. Det kan vara chockerande för äldre generationer, de som blir rosenrasande om de skulle bli kallade för just rasister då de anser sig inte vara det. De är dock en del av befolkningen som ska omvändas, men först ut är det barnen som ska bli det. Det kan föra tankarna till Orwells bok 1984 där barnen ska döma sin föräldrar, och jag kommer inte protestera emot.

Olika projekt med pengar och pinnar hela vägen från EU håller på att smida planer på hur just unga människor ska tänka, agera och säga rätt. Hemsidan NoHate kan ge dig direkt utbildning i dessa frågor. Likaså finns Nätaktivisterna som ska föra oss alla in i rätt led. Hos den sistnämnda hemsidan får vi information på till exempel vad rasism är för någonting. Vi lär oss att det är en övertygelse hos vissa att människan kan grupperas i någonting som heter raser. Raser är dock enligt dem en social konstruktion, och därmed har individen fel om han tror det finns någonting som heter ras. Man kan dock istället för ras använda kultur som ett exempel beskriver de vidare, att det kan förklara skillnader på människor och även förklara deras handlingar. Men även det är fel, denna kulturrasism. Dessa uppenbara saker, såsom att raser finns eller att det finns olika kulturer som kan förklara skillnader mellan människor, är bara fel och måste rättas.

Nätaktivisterna länkar vidare till UR där man har intervjuat ”experter” och materialet beskriver sig vara för elever och lärare. En av experterna är Lisa Bjurwald som pratar om behoven av källkritik att det är ”lättare att fastna i rasism idag”. I en av intervjuerna beskriver hon som ett exempel att vissa människor har ”en vag känsla av att vilja göra någonting, att förbättra samhället”. Dessa människor kan känna att de har inget förtroende för politiker och att man har frågor på hur man kan ta in så många invandrare när vi inte ens kan ge svenska ungdomar jobb. När dessa människor söker information om sådana ämnen kan de enligt Bjurwald lätt hamna in i rasistiska hemsidor och då kan det ”lätt gå utför”. Som ett förslag till hur man ska rätta problemet säger Bjurwald att man måste lära unga att bli mer källkritiska. Man måste också ge juridiska konsekvenser för människor som sprider ”hat och rasisistisk propaganda”. Detta beskrivs dock av Bjurwald som svårt då ”rasister” kan måla upp en bild genom hänvisningar till forskning och liknande bevis. Vad ska man då göra? Bjurwald uppmanar till samtal. Man ska ha kontinuerliga samtal med sina barn och ungdomar. Men man ska också börja ge mothugg till ”skrivbordskrigare” och försöka ”bryta bubblan” som ”näthatarna” lever i, då de enligt henne anser att de inte kan må bra.

Maja Dahl som är en av personerna bakom Nätaktivisterna kommer med andra konkreta exempel. Man kan träffas som en grupp för att en kväll bestämma sig för att ta ”fighten” i ett förutbestämt forum. Man kan även starta Facebook grupper som ska agera som ”backup” utifall man håller på att förlora ett argument. För rasism, är enligt Dahl, värre på nätet än i ”köttvärlden”. För då kan (a) många se det, (b) vara sökbar och tillgänglig för en lång tid och (c) vara delbar.

Maja Dahl åker runt till gymnasium och föreläser just om nätaktivism bland alla andra propaganda-aktivister. Och det verkar behövas om man ser på Erik Ullenhags senaste debattinlägg där han hänvisar till siffror om just ungdomar och deras åsikter framtaget av Lärarförbundet. Det visar sig att sex av tio lärare uppger att elever har fört fram främlingsfientliga åsikter på lektionstid, och sju av tio lärare säger att det har hänt utanför lektionstid. Uppenbarligen finns det fortfarande mycket jobb att göra för dessa propaganda-aktivister i skolorna. Desperationen ökar.

Men desto mer de trycker på desto större motstånd kommer de att få. Dessa människor kan inte göra det mer uppenbart att det är just propaganda de utför, där man inte ska upplysa utan dra tillbaka människorna in i de rätta leden. Det finns redan elever som har kritiskt tänkande och andra egenskaper som verkar eftersökas av dessa propaganda-aktivister. Problemet är istället att elever och andra inte kritiserar de utpekade hemsidor tillräckligt och istället ifrågasätter samt kritiserar dessa propaganda-aktivisternas åsikter som de för fram. Dessa elever blir naturligtvis ännu mer misstänksamma för denna konstanta påtryckning av att tänka ”rätt”. Det kan kännas obehagligt för dessa elever att känna sig ensamma med sina kritiska tankar i ett rum fyllt med människor som trots allt faller för propagandan. Propagandan som förs blir istället mobbning mot våra unga i dagens klassrum.

Men ändå är sanning sanning och det kan inte förstöras utan enbart förvrängas, vilket är dessa människors jobb. För det handlar inte om att bemöta, utan om att ha ”kontinuerliga samtal”. Det handlar heller inte om att motbevisa forskning eller andra bevis, utan läran om att ifrågasätta och förvränga så att det blir ”rätt” istället.

Motståndsrörelsen med flera arbetar med propaganda, ja. Det finns inget fel med att informera och sprida vidare, vilket är någonting som Dahl ryser till om. Vi utgår från fakta och för samtal samt debatt med människor oavsett läger. Vissa kan se det som en kamp om ungdomarna; jag ser det som en kamp att ungdomar och människor får tänka fritt. För hos propaganda-aktivister är allt ifrågasättande inte välkomnat och inte heller ska äkta kritiskt tänkande uppmuntras utan allt ska styras in på rätt led. Där är meningar som ”du är dum och dina åsikter är därmed dumma” ett legitimt argument och man ska ”våga vägra ta debatten”. Vi har självförtroendet att ta debatten just för att vi agerar med sanningen på vår sida. Det finns därmed en uppenbar anledning varför folk som vi ska tystas; vi är ett stort hot mot deras pågående arbete på vårt folk.

Taktiken är att visa att arbetet har redan gjorts; alla tänker som dem. ”Förebilderna” hopar upp sig på rutan med intervjuer och hyllningar. Särskilt unga tjejer eftertraktas för deras godhet och utseende då de ska locka unga killar. Ensidiga artiklar lyfts upp och kommentarsfältet censureras för att ge sken av folklig stöd. Allt som går emot deras drömsamhälle, som förövrigt ingen trivs i, ses som ett hot. I klassrummen vågar man inte kritisera fullt ut och på arbetsplatserna tas inte frågan upp. Alla är rädda för konsekvenserna; den sociala stigmatiseringen, dåliga betyg, bli sparkad från sitt jobb… Allt detta förstärker bilden av att arbetet är gjort. Men existensen av dessa propagandaprojekt samt de ”oroande siffrorna” som förmedlas i gammelmedia bevisar en sak; arbetet är inte klart! Det är ett luftslott som existerar enbart på grund av de människor som propagerar för det och livnär sig på vår livskraft. Men den lever inte på en stadig mark. Därför är det så viktigt för dessa människor att förmedla sin propaganda vidare till de unga och meningen ”vi får aldrig glömma” raljeras om och om igen. Men tvångströjan de försöker sätta på oss medan de puttar in oss i leden är för gammal, för dålig och ingenting i jämförelse med den styrka i vår själ som får den politiskt korrekta tvångströjan att slutligen brista. Och brista ska den göra för oss alla så att vi återigen kan andas fritt av ren luft gjord av sanning.

Så jag välkomnar dig återigen in i framtiden, där mycket har skett och ännu mer kommer att ske. Istället för att visa dig din plats som dessa människor ivrigt vill göra, kommer jag istället ställa dig en fråga; vad är det rätta tänket, agerandet och pratet för dig?

/Katarina Gustavsson


  • Publicerad:
    2014-04-24 20:20