Motståndsrörelsens nya kampanj ”Massinvandringen en tickande bomb” har under den senaste tiden gatuförts med klistermärken och affischer, som redan fått uppmärksamhet runtom i landet. Nu är kampanjens flygblad också på väg ut till folket. Nationellt Motstånd har intervjuat Pär Öberg för att ta reda på mer.

Pär, kan du berätta lite om Motståndsrörelsens nya kampanj?
Kampanjens tema är ”Massinvandringen en tickande bomb”. Den har hittills förts via affischer och klistermärken, och via en kampanjartikel på Internet, vi har nu även distribuerat ut flygblad till våra avdelningar. Flygbladet är kortfattat och har en lite modernare design. Syftet med bladet är att väcka läsarens nyfikenhet att läsa åtminstone kampanjartikeln.


Pär Öberg beskriver syftet med kampanjen.

Jämfört med tidigare flygblad som Motståndsrörelsen producerat sticker detta ut med en, som du säger, ” lite modernare design”. Hur kommer sig detta?
Lustigt att du frågar, vi har på senare tid lagt ned en del arbete på att
koordinera våra resurser på rätt sätt. Just detta flygblad är ett exempel på detta. Vi har jobbat med det som ett seriöst projekt där flera på förhand ställda kriterier skulle uppfyllas. Vi har fått designhjälp från både Norge och Finland, bildbehandling och slutsammanställning i Sverige så det är i allra högsta grad ett nordiskt projekt. Jag ser det här som bara början på ett arbetssätt som kommer göra oss riktigt effektiva och sätta skräck i fienden (här skrattar Pär så hans kaffe delvis skvimpar ut).

Är det inte ett lite typiskt reaktionärt budskap att kritisera massinvandring som i den här kampanjen?
Om man endast kritiserar just massinvandringen utan någon vidare förklaring så är det verkligen det. Vi vill ju dock belysa att massinvandringen är symptom på att vi har ett värre problem. I kampanjartikeln har vi formulerat det så här:

”Genom tiderna har vi varit fruktade av fiender som hotat Nordens frihet. De som idag har kontroll över den globala politiken i världen ser ett enat och homogent Norden som ett hot mot deras maktsträvanden. Det är helt enkelt en toppstyrd och långsiktig söndra och härska-strategi.”

Det är skrivet på ett för vanliga människor lättfattligt sätt men definitivt inte reaktionärt.

På flygbladet finns en konstigt mönstrad ruta som kallas ”QR-kod”, kan du berätta för oss lite mer tekniskt okunniga vad detta är för något?
Ja, det är som en länk på papper, om man skannar in den med sin smarttelefon kommer man till vår kampanjartikel. Jag tror att den här typen av koder är här för att stanna. Det är ju perfekt på t.ex. ett klistermärke. Man kan ha ett kort budskap och sedan förklara det hela närmare via QR-länken. Jag tror i alla fall att vi var först med att använda den här idén bland nationella organisationer.

Vad tror du flygbladet kommer att ge för respons från folket?
Vi har redan fått respons, såväl e-post som telefonsamtal. Ett av de negativa har jag ju lagt upp på vår hemsida tidigare. Vi mäter förstås även hur många som går in och läser kampanjartikeln och det ser bra ut. Det verkar i alla fall som om flygbladet berör och det känns mycket bra!

Kampanjflygbladen kan beställas från kampboden för det förmånliga priset av 160:- för 400 st. (inklusive fri frakt). Beställ kampanjflygbladen här.


Kampanjflygbladets framsida.


Kampanjflygbladets baksida.


  • Publicerad:
    2011-12-15 00:00