NORDEN För drygt två veckor sedan upptäcktes skador på en gasledning och kablar i Östersjön som Ryssland pekades ut som ansvarigt för. Men enligt en ny teori ska ett kinesiskt fartyg ha utfört sabotaget med ett ankare.

Det var under en dramatisk pressträff som Finlands regering den 10 oktober meddelade att någon hade saboterat en gasledning till Balticconector, som går via Finska viken från Estland. Samtidigt upptäcktes att en datakabel mellan Sverige och Estland skadats.

Omedelbart pekades Ryssland ut som ansvarigt för sabotaget. Detta med tanke på att Ryssland hotat ”vidta åtgärder” om Finland och Sverige ansluter till Nato. Enligt diverse proffstyckare och så kallade experter är sabotage mot infrastruktur dessutom något som Ryssland ofta genomför.

Men enligt en ny teori var det ett kinesiskt fartyg som saboterade den finsk-estniska gasledningen. Detta skriver finländska Hufvudstadsbladet, som sedan i somras ägs av judiska Bonnier.

Under tisdagskvällen höll finländska Centralkriminalpolisen, Gränsbevakningsväsendet och Marinen en presskonferens där man presenterade teorin. Man ska ha hittat ett ankare vid platsen där gasledningen skadats, som i sin tur spårats till ett Hongkongflaggat fartyg. Väster om skadan på gasledningen noterades ett 1,4 – 4 meter brett släpspår på bottnen.

Det upphittade ankaret från Kina.

Dessutom har man hittat ett smalare spår på botten en bit österut, som enligt polisen passar ihop med den del av ankaret som ska fästas vid kedjan. Detta leder sedan i tiotals kilometer mot den datakabel som också ska ha saboterats.

Teorin är att fartyget Newnew Polar Bear, flaggat i Hongkong, har dragit ankaret längs botten i flera kilometer för att genomföra sabotaget, innan ankaret av okänd anledning lossnat.

— Tidsmässigt och ruttmässigt passar det ihop med båda skadorna, förklarade Risto Lohi, kriminalöverkommissarie vid Centralkriminalpolisen, under pressträffen,

Centralkriminalpolisen ska ha kontaktat fartygets kapten, som inte vill återvända till finskt vatten för att låta sig förhöras. Eftersom fartyget dessutom bara rört sig sig i finsk ekonomisk zon och inte i finskt territorialvatten har man ingen möjlighet till tvångsmedel.

Det är okänt hur svenska myndigheter, som utreder sabotaget mot datakabeln, ställer sig till Kina-teorin. Det är också oklart varför Kina skulle vilja sabotera gasledningar och datakablar i Östersjön. Just nu samarbetar Centralkriminalpolisen med kinesiska myndigheter för att försöka få tag i kaptenen på Newnew Polar Bear.