SKOLA. Den senaste skolresultatrapporten presenterades som en succé. Men det är en bluff. Skolbarn som inte kan svenska ingår inte i statistiken.

Rapporten Pisa 2018 hävdar att kunskaperna i skolan har börjat öka igen. Men regeringen ljuger. Videoskärmbild.

I tisdags kom den senaste Pisa-rapporten som till mångas förvåning visade att Sveriges skolor nu lyckas bättre i sitt utbildningsuppdrag efter en låg rad års nedgångar. Resultaten är ”ännu bättre” än 2017.

Men alla skolbarn som inte kan svenska tas bort från mätningen, och de barnen utgör en allt större del av skoleleverna.

Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson var mycket glad för rapporten.

Jag fick reda på det preliminära resultatet i juli, innan jag gick på semester. Det var en bra semester, sade Fredriksson.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) var enligt tidningen Expressen ”glädjestrålande” och talade sig under sin presskonferens varm för den svenska skolans framgångar.

I realiteten har man man exkluderat elever som inte ens klarar av att göra testen som ligger till grund för Pisa-rapporterna.

I Pisa 2015 exkluderades 5,7 procent av Sveriges elever från undersökningen.

I Pisa 2018 har samma siffra ökat till 11,1 procent.

Den främsta anledningen till att en skolelev inte kan göra testen är att de inte kan svenska.

”Tragedi som slutar i förskräckelse”
Det är inte juridiskt tillåtet att identifiera exakt vilka orsaker som leder till ett beslut att exkludera individuella elever men Skolverket skriver själva att ökningen beror på invandringen:

”Detta beror framför allt på den stora invandringen under senare år, vilket medfört att en stor andel nyanlända elever exkluderats”, står det i rapporten, som fortsätter:

Detta på grund av de migrationsströmmar som den stora flyktingkrisen 2015 gav upphov till och som syns i statistiken över nyanlända i svensk skola.

Kristina Axén Olin som är Moderaternas utbildningspolitiska talesperson, är mycket upprörd över regeringens glädje över Pisa-resultatet.

— Det är väldigt svårt att glädjas åt det här resultatet. Det är elva procent av Sveriges barn som exkluderades. Det är elva procent som hade så dåliga resultat i svenska att de inte ens fick vara med i undersökningen.

Axén Olin fortsätter med att – tvärt emot regeringens jubel över den påstådda vändningen i skolan – kalla situationen ”en tragedi”.

— Det här är en tragedi som kommer sluta i förskräckelse om vi inte får ordning på svensk skola, säger Kristina Axén Olin.

Källa:
11 procent fick inte delta i Pisa – kunde inte svenska


  • Publicerad:
    2019-12-04 17:00