POLITIK Sverigedemokraterna får ha ett ”återvandringståg” efter att Aftonbladet ringt upp Region Stockholm och ställt frågor. Trafikförvaltningen skyller på ”oklarheter”.

Inför riksdagsvalet 2022 körde Sverigedemokraterna en medialt uppmärksammad kampanj där man helfolierade tåg med reklam.

Kampanjen fick stort genomslag efter att Tobias Andersson på Twitter skrivit ”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul!” tillsammans med en bild på tunnelbanetåget.

Inför årets val till Europaparlamentet ville SD återupprepa kampanjsuccén, men den här gången fick man nej av företaget som styr reklamen i Stockholms lokaltrafik, Clear Channel.

Orsaken skulle ha varit nya regler om reklam för bland annat casinon och politiska budskap, som den vänster-gröna majoriteten infört. Något som dock visat sig inte skulle börja gälla förrän 2026, det vill säga inför nästa riksdagsval.

Men efter att Aftonbladet ringt runt och ställt frågor ändrar sig nu trafikförvaltningen och tillåter Sverigedemokraterna att annonsera.

Enligt Claes Keisu, presskommunikatör på trafikförvaltningen, beror det första beslutet på att man tolkat förändringen på olika sätt.

— De här riktlinjerna justerades nu i förra veckan, den 17 april och Sverigedemokraterna bokade och köpte ytor i december och då fanns inte de här nya riktlinjerna. Därför omfattas deras köp inte av de nya riktlinjerna, säger han till Aftonbladet och tillägger:

— Man har tolkat det här på olika sätt. Alla parter, Clear Channel som säljer reklamen, vi och Sverigedemokraterna har rett ut det här.