VILKS-KRASCHEN En ljudfil med tre distinkta smällar och en avfyrad pistolkula har funnits med i polisens förundersökning – men deras relevans avfärdas. Nu har Dagens Juridik publicerat ljudklippet.

På eftermiddagen den 3 oktober i fjol färdas två specialbyggda Range Rover Sentinel på motorvägen E4 på väg från Stockholm mot Malmö. I de två bilarna, som väger över fyra ton vardera, finns konstnären Lars Vilks och hans livvaktsstyrka. Den första bilen framförs av en livvakt och har Vilks och en annan livvakt i baksätet.

Det vi sedan tidigare känner till om den krasch som inträffar i höjd med Markaryd är att den första av de två bilarna av någon anledning sladdar, kör rakt igenom vajerräcket och hamnar i mötande trafiks körfält, för att där frontalkrocka med en lastbil. Personbilsvraket fattar omgående eld. Samtliga tre i den bilen omkommer, sannolikt vid själva kollisionen. De är hursomhelst avlidna när första räddningsfordonet anländer till platsen och finner den brinnande personbilen fastkilad under lastbilen. Lastbilschauffören skadas allvarligt men överlever. Klockan 15.22 kommer det första larmet om kraschen in till 112.

Till olycksbilden hör att bilen som Vilks satt i uppskattas ha framförts i en hastighet av uppemot 200 km/h. Fordonet uppgavs ha haft haft samtliga fyra däck ”punkteringsfria” vid kraschen. Ett vittne, som blev omkörd av bilen med Vilks i alldeles innan kraschen, uppger att Range Rovern plötsligt ”skakade till”, att rök uppstod samt att ”fordonsdelar kom farande” i luften. Den andra Range Rovern hade hamnat så pass långt efter bilen med Vilks i, att ingen av dem som färdades i den såg någonting av kraschen.

Bakgrund: Hatad av kränkta muslimer

Vilks blev mest känd för sina kritiserade Mohammed-teckningar och allra mest för den teckning där profeten Mohammed gestaltas som en rondellhund. Skändningen av profeten gjorde världens muslimer rasande. Det demonstrerades världen över och islamisterna i Al Qaeda utfäste 100 000 dollar i belöning till den som ”mördar Vilks som ett lamm”. Vilks utsattes för dödshot, mordbrandsförsök och mordförsök. 2010 beviljades han livvaktsskydd dygnet runt. 2015 blev konstnären måltavla för ett terrorattentat i Köpenhamn. Även här misslyckades anstiftarna med sitt uppsåt.

Förundersökningar nedlagda

I juni 2022 meddelade så Åklagarmyndigheten att förundersökningarna angående mord respektive skuld till trafikolycka läggs ned.

— Det som skedde på motorvägen är en tragisk olycka. Vi har gjort omfattande analyser med teknisk utredning på platsen och vittnesförhör. Den säkerhetsklassade personbilen har kontrollerats och analyser av ljudupptagningar har gjorts, förklarade chefsåklagare Per Nichols vid Särskilda åklagarkammaren, till Aftonbladet.

Teorin presenterades att ett plötsligt exploderande däck på bilen som Vilks åkte i inledde och orsakade olycksförloppet.

Nygammalt material i fallet

Det ”nya material” som nu framkommit i fallet fanns i själva verket redan bland polisens förundersökningsmaterial. Det består av en pistolkula = ett avfyrat skott, samt två ljudinspelningar.

När polisens tekniker undersökte den kraschade och nedbrunna bilen fann man ett avfyrat skott som man bedömer vara en 9mm Lüger. Teknikerna ansåg sig kunna avfärda kulans relevans för utredningarna med att den inte träffat en tillräckligt hård yta innan sin expansion, och därför bör bedömas härröra från en polisövning. Nära platsen för kollisionen mellan Vilks bil och lastbilen den 3 oktober finns ett hus som har kameraövervakning. På en av övervakningskamerans ljudfiler inspelade i samband med olyckan hörs efter cirka sju sekunder, och alldeles innan kraschen, tydligt två distinkta smällar efter varandra. Efter ytterligare fem sekunder ljuder en tredje smäll. Tidningen Dagens Juridik (DJ) har valt att publicera denna ljudfil.

Den första ljudinspelningen

Den andra ljudinspelningen omfattar tidsskedet efter själva kollisionen. Här hörs smällar som tros komma från däcksexplosioner, samt sirener från räddningsfordon. Men det är de tre smällarna i det första ljudklippet som ger polisen huvudbry. På den filen står skrivet:

De kan inte uttala sig om vad som smäller/puffar.

DJ intervjuar i sammanhanget chefsåklagare Per Nichols, som uppger att man helt avfärdat att det skulle kunna vara skott som hörs i ljudfilen. På frågan om hur man motiverar detta uteslutande svarar åklagaren:

— Vi har letat efter kulrester, sprängämnesrester och så vidare utan att hitta något.

Tillfrågad om vad det då kan vara som hörs i klippet svarar han:

— Det vet vi inte.

Kraschen anses alltså ha orsakats av ett däck som brustit. Samtidigt utesluts skott som en orsak till däcksbristningen – eftersom det enda som man funnit befinns inte ha träffat en tillräckligt hård yta. I polisutredningen om olyckan står följande att läsa om det här omtalade ljudklippet:

...Den ovan nämnda ljudfilen har analyserats av NFC som inte kan uttala sig om vad det repetitiva ljudet innan däckskriken är orsakat av.