POLITIK Den politiska vilden Amineh Kakabaveh drar nu in stödet till regeringen efter att man är villiga att förhandla med Turkiet om Nato-medlemskap.

Under eftermiddagen meddelade regeringen att Sverige kommer att ansöka om medlemskap i krigsalliansen Nato.

Men redan i fredags gick Turkiets president Recep Tayyip Erdogan ut med att man ställer en del krav på Sverige om man ska låta dem gå med i Nato. Han pratade bland annat om Sveriges kopplingar till den kurdiska terrororganisationen PKK och det kurdiska partiet PYD i Syrien.

Turkiet förväntas nu ställa krav på att den svenska regeringen ska sluta stötta de kurdiska terroristerna, samma organisationer som den tidigare vänsterpartisten och politiska vilden Amineh Kakabaveh, krävde att Socialdemokraterna skulle stötta inför statsministeromröstningen i höstas.

Regeringen säger sig nu vara villiga att förhandla detta med Turkiet för att få gå med i krigsalliansen Nato – något som i sin tur har fått Kakabaveh att dra in sitt avgörande stöd till regeringen.

— Jag tror att Sverige i någon mån kommer att vika sig för Erdogans krav, och då är det kurderna som hamnar i kläm. Regeringen har delvis redan vikt ned sig, genom att rätta sig i ledet och säga att man håller med Erdogan om att PKK är terrorister. Men han menar inte bara PKK, utan han menar alla kurder. Alla som är en röst för kurdernas rättigheter är terrorister enligt Erdogan, säger Kakabaveh till Expressen.

Detta, i kombination med att Socialdemokraterna nu har sagt ja till Nato-medlemskap, menar hon utgör ett brott mot den överenskommelsen hon hade med regeringen i höstas.

— Jag kommer inte medverka i några avgörande omröstningar om man inte tar bort terrorstämpeln från totalt oskyldiga människor. Just nu verkar ett Natomedlemskap viktigare än att stå upp för Sveriges principer för demokrati och solidaritet. Det är oroväckande för mig och många andra kurder, säger hon.

Den kurdiska politikern kommer dock att försvinna ur riksdagen i samband med höstens riksdagsval, då hon är partilös.