ANTIVITHET Anställda binds upp till antivitt ”omskolningsprogram” med ”lojalitetsförsäkran” och ”löftesgivning”. Chefers arbetsinsats bedöms efter graden av framåtskridande i programmets trossatser.

AT&T (American Telephone and Telegraph Company) är ett amerikanskt multinationellt telekommunikationsbolag, det tredje största på den amerikanska marknaden.

Vid detta företag åläggs vita anställda att läsa texter där de får veta att de är rasister, uppmanas att bekänna sina ”vita privilegier” och medge existensen av ”systematisk rasism”.

Vissa ställs även inför valet att engagera sig i frågor som lyfts i dessa alster – eller att få sänkt omdöme för sin arbetsinsats.

AT&T införde i kölvattnet av George Floyds död ett internt utbildningsprogram kallat Listen.Understand.Act.

Företagets vd John Stankey skrev i april ett e-postmeddelande till företagets 230 000 anställda. Detta kom journalisten Christopher Rufo till dels, och han har publicerat det på sin webbsida.

Stankey, som tog över som vd i juli 2020, ålägger i mejlet sina arbetare att använda materialet som AT&T:s ”antirasism-portal” erbjuder.

Som individer kan vi göra skillnad genom att bidra till att genomdriva raslig jämställdhet och rättvisa för alla” skriver han, och fortsätter:

”Om du letar efter verktyg för att fortbilda och informera dig själv om raslig jämlikhet, så finns material tillgängligt på Listen. Understand. Act ...Vi uppmuntrar dig även att delta i vårt nyligen presenterade program Equality First learning experience - ett nytt initiativ för att öka medvetenhet och agerande kring vår värdering att stå upp för jämlikhet.”

Lojalitetsförsäkran” och ”löftesgivning” – men ”inget tvång”

De flesta anställda tvingas inte officiellt att engagera sig Listen. Understand.Act, men chefer vid företaget bedöms nuförtiden enligt Rufos källa efter sitt framåtskridande i det som programmet lär ut.

Och för chefer är deltagande i aktiviteter såsom diskussionsgrupper, bokklubbar, mentorsprogram och grupper för ”raslig omskolning” de facto obligatoriskt.

Källan uppger dessutom för Rufo att anställda i allmänhet uppmanas att underteckna en lojalitetsförsäkran om att ”fortsätta driva på för förändring”.

De uppmuntras vidare att binda upp sig till så kallade ”intentioner” om ”att läsa mer om strukturell rasism” och ”att utmana andras hatfulla språk”.

Källan, beskriven som ”en äldre anställd” tillägger:

”Om du inte gör som man föreslår är du en rasist.”

En av texter som rekommenderas för läsning är en artikel i Chicago Tribune från 31 maj 2020 av kolumnisten Dahleen Glanton, med rubriken: Vita Amerika, om ni vill veta vilka som är ansvariga för rasismen, titta er i spegeln.

Portalen rekommenderar även böcker som Vit skörhet: Varför är det så svårt för vita att prata om rasism? av Robert DiAngelo, samt Vitt uppvaknande: En uppriktig granskning av vad det innebär att vara vit av Daniel Hill.

21-dagars hjärntvätt till självhat

Rufo berättar vidare att företaget ”uppmuntrar” de anställda att delta i ”en 21 dagars vane-utmaning om raslig rättvisa”.

Planen som ligger till grund för denna aktivitet, förklarar Rufo, grundas på koncepten ”vithet”, ”vita privilegier” samt ”vit överhöghet” och deltagarna måste åtaga sig ”att genomföra en aktivitet [per dag i 21 dagar] för att främja [sin] förståelse av makt, privilegier, överhöghet, förtryck och rättvisa”.

”Utmaningen” inleds med en rad lektioner om ”vithet” där det bland annat påstås att ”vit överhöghet [är] inbyggd i landets konstitution”, att ”vithet är ett av de största och mest långdragna svindlerier någonsin begångna” samt att ”vithetens vapenarsenal” ständigt tillfogar ”minoriteter svåra skador”.

Deltagare uppmanas:

”Lägg märke till era fördomar och omdömen när de uppenbarar sig. Dessa är guld värda i utforskningen av ert undermedvetna!”

Bland uppmaningarna märks även:

”Förbered er på att avbryta skämt om ras. KLICKA HÄR för förslag på hur.”